Jobul este locul in care adultii isi petrec o mare parte din timp. Cu toate ca acestia sunt remunerati pentru munca pe care o presteaza, multe societati inteleg ca salariul nu este singura modalitate de a recompensa salariatii, mai ales ca plata pentru efortul depus se face in mod diferit, plecand de la functie, complexitate si vechime. Acestea sunt si cateva dintre motivele care au dus la aparitia conceptului de motivare a angajatilor la locul de munca.
La inceput, motivarea angajatilor se realiza exclusiv sub forma financiara, insa in prezent acest principiu a devenit destul de complex, astfel ca angajatorii creeaza diverse sisteme de recompensare care includ mai multe beneficii care sa contribuie la starea de bine a personalului din toate punctele de vedere.
Cum se realizeaza motivarea angajatilor in cadrul unei firme in ziua de azi? Atat prin metode pecuniare, cat si nefinanciare si care pleaca de la nevoile muncitorilor, astfel ca in multe cazuri cele non-financiare pot deveni mai importante decat un salariu mai mare. Mai jos, vei descoperi care sunt principalele cai de recompensare ale personalului in prezent si de ce sunt ele atat de importante.
Imagine de senivpetro pe Freepik.com
In ultimii ani, definitia motivarii angajatilor a devenit destul de complexa, deoarece presupune utilizarea mai multor tipuri de stimulente cu ajutorul carora firmele aleg sa isi recompenseze personalul.
Exista mai multe metode de motivare si recompensare a angajatilor, astfel ca angajatorii au o plaja destul de larga de optiuni care pot fi combinate sub forma unor pachete de stimulente pentru intregul personal. Folosirea acestor recompense are urmatoarele scopuri:
Se poate spune despre masurile de motivare a personalului in cadrul intreprinderii ca pot fi pozitive si negative, respectiv:
Dintre toate, masurile pozitive sunt cel mai des intalnite, iar daca pana acum cativa ani motivarea angajatilor in cadrul unei firme se facea intr-un mod unitar, acum pot exista diferente intre pachetele de stimulente oferite muncitorilor cu vechime si celor nou incadrati in anumite functii. Aceste diferente apar datorita diversificarii variantelor de recompense recent aparute.
In prezent, un avantaj pe care il au angajatorii este ca pot grupa stimulente dupa anumite criterii, precum:
Ce se obtine in acest fel? O motivare personalizata a angajatilor la locul de munca. Si totusi, cum sunt impartite aceste metode de stimulare? Intr-unele financiare si non-financiare.
Imagine de Drazen Zigic pe Freepik.com
De departe, una dintre metodele traditionale de motivare a personalului in cadrul unei firme ramane cea financiara. Aceasta are o componenta negativa si una pozitiva, ea presupunand masuri de corectie, respectiv de beneficii acordate angajatilor, astfel incat muncitorii sa fie productivi. Dintre cele doua, recompensarea pozitiva este adesea utilizata.
Iata si cateva exemple de metode financiare de motivare a angajatilor la locul de munca:
Bineinteles ca metodele financiare de motivare a angajatilor la locul de munca au rolul lor, insa in ultimii ani, cele nefinanciare au prins avant din mai multe motive.
Imagine de Andrea Piacquadio de pe Pexels.com
Motivarea angajatilor are ca definitie un conglomerat de masuri care pot fi luate pentru ca muncitorii unei intreprinderi sa se simta stimulati sa lucreze la capacitate maxima, iar in cazul omului modern, metodele nefinanciare au inceput sa devina mai importante pe alocuri, deoarece si nevoile acestora s-au diversificat.
De ce sunt importante metodele nefinanciare de motivare a personalului in cadrul unei firme? Iata doar cateva motive:
Care sunt masurile nefinanciare de motivare a angajatilor la locul de munca? Printre cele mai cunoscute sunt:
Ca exemple de motivare a angajatilor prin metode nefinanciare pot fi asigurarea de viata GrupForte, asigurarea facultativa de accidente Profesional Asig Forte si asigurarea de sanatate de grup GrupMed care ofera acoperire si membrilor apropiati ai familiilor angajatilor.
Ce este de retinut cand vine vorba despre motivarea angajatilor la locul de munca este ca masurile luate vin cu beneficii atat pentru personal, cat si pentru angajator, ducand astfel la o colaborare buna intre cele doua parti.
In urma exemplelor de motivare a angajatilor, rezulta ca masurile care pot fi luate vin cu beneficii doar pentru muncitori, insa, recompensarea acestora atrage avantaje si pentru angajator.
Motivarea si recompensarea angajatilor in ziua de azi vine cu o multime de beneficii pentru fiecare dintre parti, cel mai important fiind satisfactia amandurora.
In functie de felul in care se face motivarea personalului in cadrul intreprinderii, angajatii pot avea atat beneficii financiare, cat si nefinanciare, in timp ce ale firmelor angajatoare, acestea sunt de cele mai multe de ordin non-financiar.
Imagine de senivpetro pe Freepik.com
Motivarea angajatilor in cadrul unei firme este de cele mai multe ori subiectiva, tinand de fiecare muncitor in parte. De aceea, in prezent evolutia stimulentelor oferite acestora a devenit atat de complexa: venind cu pachete cu mai multe beneficii, intreprinderile pot acoperi un numar mai mare de nevoi ale oamenilor pe care ii au in subordine, asadar, vor obtine si un grad de satisfactie mai crescut in randul lor.
Care sunt mai exact beneficiile? La fel ca si metodele de motivare care pot fi financiare si nefinanciare, si acestea se impart in acelasi fel.
In cazul stimularii pecuniare, angajatii:
Beneficiile legate de motivarea nefinanciara a angajatilor sunt mai multe, deoarece sunt corelate cu mai multe tipuri de stimulente. Astfel:
In ceea ce priveste motivarea noilor angajati, multi dintre cei care isi schimba locul de munca au in vedere atat o crestere salariala, cat si beneficii extra-salariale. Cel mai mare avantaj al lor este ca atunci cand au mai multe oferte si o aleg pe cea care li se potriveste, vor obtine ambele tipuri de beneficii in acelasi timp.
Motivarea angajatilor atrage anumite avantaje si pentru intreprinderi, in special pentru managementul acestora care, in unele cazuri, este direct raspunzator de resursa umana.
Imagine de standret pe Freepik.com
Felul in care functioneaza o firma este foarte complex, chiar si in cazul celor mai mici dintre intreprinderi, iar resursa umana este una dintre cele mai importante componente din acest angrenaj. Din acest punct de vedere, desi beneficiile oferite angajatilor presupun anumite costuri, acestea vin cu diverse avantaje pentru intreaga organizatie.
Luand in considerare toate riscurile la care este supusa o firma din punct de vedere al operatiunilor si responsabilitatea de a asigura conditii de lucru sigure pentru angajati astfel incat sa fie evitate accidentele de munca, asigurarile in acest scop sunt foarte importante, astfel ca multe societati aleg pachete complexe care le aduc mai multe beneficii, printre care si increderea in randul angajatilor.
Una dintre cele mai raspandite metode de motivare a angajatilor in prezent este lucrul in sistem hibrid sau remote, care vine cu beneficii financiare pentru angajatori, acestia putand sa utilizeze spatii permanente sau temporare mai restranse si mai putin costisitoare, astfel incat o parte a banilor ramasi sa poata fi directionati spre investitii mai importante. Din acelasi concept de munca la distanta a luat nastere si cel de servicii medicale la distanta, insa desi despre telemedicina se stie ca este prezenta in tarile vestice de mai multi ani, in Romania acesta este un serviciu relativ recent, astfel ca este considerat un avantaj destul de mare atunci cand este oferit de intreprinderi.
Cum mai pot beneficia angajatorii prin motivarea si recompensarea angajatilor? Avand in vedere ca piata muncii din Romania se confrunta cu destul de multe lipsuri in ceea ce priveste nu doar personalul specializat, ci si nespecializat, diversele tipuri de pachete oferite de angajator reprezinta un stimulent de retentie foarte bun. Acest lucru este foarte important din urmatoarele motive:
Avand in vedere toate aceste riscuri, motivarea angajatilor astfel incat acestia sa fie multumiti si sa dea randament, le aduce angajatorilor liniste si putere de concentrare pentru a face profit, de pe urma acestuia avand de castigat si personalul. Asadar, o recompensare corecta a muncitorilor este direct legata de prosperitatea intreprinderii pentru care acestia lucreaza.
In concluzie, motivarea angajatilor a evoluat destul de complex in ultimii ani, stimulentele pe care firmele le au la dispozitie fiind din ce in ce mai multe. La baza, acestea raman de doua feluri: financiare si nefinanciare, insa cele din a doua categorie incep sa castige teren in fata primelor, deoarece din ce in ce mai multi oameni aleg mediile de lucru mai relaxate, o cultura organizationala care pune accent pe bunastarea fizica si psihica a personalului, precum si accesul la diverse servicii si asigurari menite sa le ofere siguranta pe termen lung. Motivarea angajatilor atrage beneficii si pentru firmele angajatoare care se pot concentra mai bine pe operatiuni si investitii atunci cand forta de munca pe care se bazeaza este multumita si da randamentul asteptat.