Beneficiile pentru angajati - Metoda ideala de fidelizare

O metoda excelenta de a fideliza angajatii este reprezentata de acordarea unor beneficii extrasalariale acestora, in asa fel incat sa se bucure de diverse lucruri importante in viata. Practica s-a dezvoltat mai ales in randul companiilor mici, care nu-si permit sa ofere salarii foarte mari, multi angajati de aici marturisind chiar ca sunt incantati sa primeasca beneficii extrasalariale mai degraba decat o marire. Intr-adevar, aceasta practica este mult mai frecventa in tarile foarte dezvoltate din Occidentul european, totusi, se poate observa ca a inceput sa se incetateneasca si in Romania, mai ales in unele domenii, precum IT sau domeniul financiar. Cel mai intalnit beneficiu de acest tip este reprezentat de asigurarea de sanatate, in special ea fiind atractiva pentru angajatii care isi doresc stabilitate in job si protectie permanenta.

In articolul de mai jos vei descoperi ce sunt beneficiile extrasalariale, care sunt avantajele pentru angajatori si angajati, ce tipuri de beneficii exista si cum se pot alege pachetele in asa fel incat angajatii sa se simta protejati si apreciati.

1. Ce sunt beneficiile extrasalariale? Avantaje pentru angajatori si angajati

beneficii angajati avantaje

Beneficiile extrasalariale sunt acele practici care incurajeaza si recompenseaza adecvat munca angajatilor si care au ca scop principal faptul ca maresc productivitatea si o mentin la un nivel superior. Angajatorii moderni le folosesc din plin alaturi de o atitudine corecta, un limbaj adecvat si un mediu de lucru placut, pentru ca au inteles ca fidelizarea va fi mereu in stransa legatura cu motivarea.

Practic, angajatorul obtine prin aceste beneficii extrasalariale loialitatea angajatilor sai, sporeste productivitatea acestora la locul de munca si ii face mai putin dornici de a accepta ofertele concurentei. Totusi, este important ca angajatorul sa isi dea seama ce tip de beneficii ar fi pe placul salariatilor sai. In cazul in care acest lucru nu se concretizeaza, atunci angajatii isi vor da demisia si compania va avea de suferit din lipsa de personal sau de oameni instruiti.

Avantajele beneficiilor extrasalariale sunt numeroase:

  • Angajatii se simt mult mai apreciati, nemailuand in considerare sa isi schimbe jobul, chiar daca li se ofera poate un salariu mai mare decat la actualul loc de munca;
  • Creste nivelul de motivare a acestora, unii marturisind ca muncesc mai cu spor si mai cu drag, atunci cand stiu ca vor avea parte de diferite beneficii de care au nevoie ei sau membrii familiei;
  • Au parte de dezvoltare si perfectionare din banii firmei, fara sa mai fie nevoiti sa scoata din portofel o suma de bani provenita din salariu;
  • Se simt in siguranta si ca pot preveni diferite situatii ce apar in viata lor sau a membrilor familiei, chiar si cand este vorba despre un accident nedorit sau despre o imbolnavire subita;
  • Pot avea programul de lucru mai flexibil sau se poate implementa munca de acasa, mult apreciata in prezent pentru avantajele sale nenumarate etc.

2. Tipuri de beneficii pentru angajati

tipuri de beneficii pentru angajati

Este foarte important ca firma sa construiasca o strategie adecvata in acordarea beneficiilor extrasalariale, asa ca va avea in vedere anumite aspecte, cum ar fi: valoarea beneficiilor, facilitatile fiscale, tipurile de beneficii sau angajatii care ar trebui sa le primeasca.

Firmele au ales diferite tipuri de beneficii pentru angajatii lor, printre acestea remarcandu-se asigurarea de sanatate de grup, care ofera acces la servicii medicale complete atat de diagnosticare, cat si de tratament. Avantajele acestui tip de asigurare sunt:

  • posibilitatea de a personaliza pachetul de asigurare;
  • acoperirea si pentru servicii stomatologice;
  • faptul ca nu trebuie facute alte plati pentru serviciile acoperite de asigurare;
  • posibilitatea de programare online;
  • efectuarea unor proceduri chirugicale in ambulatoriu / spitalizare de zi;
  • transportul cu ambulanta;
  • posibilitatea de spitalizare in clinica de stat sau privata;
  • monitorizarea bolilor cronice sau preexistente;
  • efectuarea vaccinarilor;
  • timp foarte scurt de acces la pachetul de servicii medicale asigurat;
  • posibilitatea de a oferi si membrilor familiei aceleasi facilitati;
  • serviciile din asigurarea medicala privata pot sa includa analize de laborator, consultatii, investigatii de specialitate, cheltuieli de spitalizare, interventii chirurgicale, alte investigatii imagistice etc.;
  • valabilitatea pe intreg teritoriul Romaniei.

Asigurarea de sanatate are drept scop protejarea angajatului si a membrilor familiei sale impotriva diferitelor riscuri ce tin de accident sau imbolnavire. Un dezavantaj ramane faptul ca nu poate fi valabila pentru boli si afectiuni preexistente.

2.1. Beneficii non materiale pentru angajati

Multi salariati au nevoie nu doar de un salariu decent, dar si de unele beneficii oferite la locul de munca, care tin de confort sau de dezvoltarea profesionala, asa ca firmele ar putea sa ia in considerare cateva idei:

  • Orarul fix de lucru nu inseamna intotdeauna ca productivitatea va creste in companie, din contra. Pur si simplu, unii oameni nu se descurca deloc cu ora 9 si incep foarte greu ziua de lucru. O idee buna ar fi ca firma sa le ofere posibilitatea de a veni la lucru mai tarziu sau sa isi aleaga singuri programul;
  • Zilele de concediu ar putea fi suplimentate pentru cei care au un randament deosebit la munca sau pentru cei ce fac performanta;
  • Spatiul de distractie de la birou ar putea sa devina locul favorit pentru angajatii care simt nevoia sa se deconecteze 30 de minute de la ceea ce lucreaza;
  • Munca de acasa a devenit un beneficiu apreciat de foarte multi angajati pentru ca ii face mai fericiti si mai relaxati;
  • Posibilitatea de a participa la diferite tipuri de cursuri de dezvoltare personala, nu neaparat la cursuri de perfectionare, poate fi pe placul angajatilor ce simt nevoia sa se detaseze de job.

2.2. Beneficii materiale pentru angajati: de la asigurarea privata de sanatate la fructe proaspete la birou

beneficii materiale pentru angajati - tichet de vacanta

In afara de beneficii non materiale, angajatii mai pot primi beneficii materiale, foarte apreciate pentru efectele lor asupra acestora, dar si a familiei lor:

  • Tichete de masa. Angajatii care primesc astfel de tichete marturisesc faptul ca ii ajuta nespus la gestionarea mult mai buna a venitului lunar, asa ca apreciaza firmele care le ofera acest beneficiu;
  • Prime de vacanta. S-a observat in ultima vreme ca multi romani isi doresc sa petreaca concediul in diferite destinatii din tara sau din strainatate, iar o parte importanta a bugetului lor se consuma in acest scop. Astfel, firmele care acorda prima de vacanta vor castiga aprecierea si loialitatea angajatilor multumiti de faptul ca pot merge in concediu fara sa mai plateasca din salariu;
  • Bonusuri si prime. Aceste beneficii materiale sunt oferite ocazional angajatilor, fie cu ocazia apropierii unor sarbatori religioase importante (Pastele, Craciunul), fie pentru ca au avut performante deosebite la locul de munca. Indiferent de motiv, ele vor aduce fericire in familia acestora;
  • Abonament la sala de sport. Sportul aduce numeroase avantaje oamenilor care-l practica, atat din punct de vedere fizic, cat si psihic. Un angajat care face miscare periodic la sala va fi mai increzator in fortele proprii, mai fericit, va gandi mai rapid si se va simti mult mai bine in corpul sau. Aceasta stare de bine va contribui intr-un final la o productivitate mai buna la job;
  • Pensie privata. Angajatorul care alege sa-si rasplateasca in acest mod angajatul va obtine o persoana loiala, care apreciaza grija pentru viitorul sau. Oamenii simt mereu teama cand se gandesc la batranete, asa ca o pensie privata ramane un beneficiu de necontestat pentru majoritatea angajatilor;
  • Asigurarea de sanatate sau abonamentul medical. Este un beneficiu pe care angajatorii il acorda destul de des, avand ca scop fidelizarea. De regula, asigurarea aceasta presupune si acordarea unei indemnizatii in anumite cazuri (de exemplu, invaliditate), care nu este impozabila pentru angajat. Angajatorul are si el anumite avantaje pentru ca ofera o asigurare de sanatate, in primul rand, va avea angajati cu o stare de sanatate buna, care vor lucra la randament maxim, si, in al doilea rand, nu va fi nevoit sa angajeze alti oameni pentru perioada in care proprii lui oameni ar fi nevoiti sa stea acasa sau la spital, in concediu medical;
  • Diferite tipuri de reduceri. Sunt utile pentru angajatii care nu mai sunt nevoiti sa dea o mare parte din banii obtinuti prin munca pentru a beneficia de diferite servicii la restaurant, cinematograf, la produsele companiei etc.;
  • Masina si telefonul de serviciu. Unii oameni se gandesc de doua ori inainte sa plece la firma concurenta daca au aceste facilitati oferite de firma la care lucreaza. Unii dintre ei prefera chiar sa castige mai putin si sa ramana aici, unde beneficiaza de masina, telefon sau chiar de laptop;
  • Fructe proaspete la birou. Un mic gest din partea conducerii firmei oferit in fiecare zi sau din cand in cand poate insemna mult pentru angajati, chiar daca este vorba doar despre a avea la indemana o mica gustare.

3. Alegerea pachetelor de beneficii pentru angajati

beneficii pentru angajati - cum se alege un pachet

Pachetele de beneficii pentru angajati sunt foarte diverse in prezent, pentru ca firmele sau companiile, precum si angajatii lor au inceput sa aiba o alta deschidere catre schimbarile din societate. Astfel, se impune ca angajatorul sa obtina angajati fericiti punandu-i sa alega un pachet de beneficii adecvat, care sa se muleze pe nevoile si dorintele lor.

3.1. Construirea pachetelor de beneficii pentru angajati

In realizarea unui pachet de beneficii pentru angajati, compania porneste de la anumite aspecte, cum ar fi resursele financiare de care dispune in mod normal, nevoile pe care le au angajatii si oferta care exista pe piata la momentul respectiv. Practic, indiferent de cata bunavointa ar avea firma, daca nu are resursele adecvate, atunci nu va putea sa acopere pretul diferitelor pachete alese.

Angajatorul trebuie sa inteleaga ca este vital sa tina cont de nevoile si dorintele angajatilor, sa nu le ofere beneficii extrasalariale pe care nu le vor folosi sau pe care le vor considera inutile si sa ia in considerare pachetele existente pe piata, venind chiar cu ceva in plus fata de firmele concurente.

Printre cele mai bune pachete de beneficii pentru angajati poate sa se incadreze si cel prezentat mai jos, format din:

  • asigurarea de sanatate;
  • tichetele de masa;
  • programul de lucru flexibil;
  • masina si telefon de serviciu;
  • decontare transport;
  • prime de vacanta si de sarbatori;
  • masa calda;
  • acces la sala de sport;
  • program de training.

Pentru a obtine un real succes in acest sens, angajatorii ar trebui sa ia in considerare si alte beneficii, diferite de celelalte firme, cum ar fi: asigurare de viata de grup, asigurarea de accidente de grup oferite de o firma de asigurari de top, mai multe zile de concediu pe an, produse gratuite sau reduse, cadouri corporate de sarbatori, ajutor financiar pentru casatorie si nastere, pachete de SPA etc.

De retinut este si faptul ca angajatii vor aprecia cel mai mult pachetele de beneficii pe care le aleg singuri, pentru ca doar ei stiu exact ce au nevoie sau ce isi doresc foarte mult. Daca angajatorul le acorda aceasta posibilitate, atunci va avea in curand angajati loiali, putin dornici de a parasi compania pentru obtinerea unor salarii mai mari.

3.2. Gestionarea beneficiilor extrasalariale

Pentru a reusi ca angajatul sa obtina ceea ce vrea de la pachetul de beneficii extrasalariale oferit de firma, este important sa se gaseasca o modalitate moderna de a avea acces la gestionarea lui. Acest lucru se poate obtine cu ajutorul unei platforme creata in acest scop, acolo unde angajatorul incheie un contract si unde angajatul primeste o lista cu bugetul lunar aferent si accesul la toata gama de beneficii oferita de firma. Practic, este vorba despre o externalizare a serviciului ce are in vedere acordarea de beneficii, angajatorul castigand la randul sau unele lucruri:

  • poate sa aleaga acele categorii la care sa aiba acces angajatul;
  • va seta un buget lunar fix;
  • stie exact despre ce beneficii este vorba;
  • nu depune efort administrativ crescut;
  • are la dispozitie posibilitatea de a verifica si de a intreba acolo unde are nevoie de informatii suplimentare, pentru ca dispune de call center si de suport online.

Angajatul beneficiaza la randul sau de libertatea de a alege ceea ce ii este de folos, ca poate economisi prin diferite reduceri obtinute si ca isi administreaza lejer bugetul pe care il are la dispozitie.

In concluzie, companiile si firmele care vor sa aiba angajati fericiti si multumiti, care vor sa se bucure de productivitate mai mare si de profit pe masura dorintelor, trebuie neaparat sa le puna la dispozitie pachete de beneficii extrasalariale de top angajatilor, care sa includa o asigurare de sanatate de grup, ceea ce va face diferenta de cele oferite de concurenta. Astfel, vor avea garantia fidelizarii angajatilor lor.

Sursa foto: Shutterstock.com, Ro.pinterest.com