Plan de afaceri pentru o sala de fitness - recomandari si sfaturi pentru un business profitabil

Poza de John Arano pe Unsplash

Tot mai multi romani manifesta un interes din ce in ce mai sporit pentru un stil de viata sanatos, manifestat prin practicarea diverselor activitati care sa le asigure un trai lung si lipsit de boli. Fitnessul este unul dintre aceste elemente preferat pentru rezultatele obtinute, dar si pentru flexibilitatea in ceea ce priveste alegerea exercitiilor, in functie de profilul fiecarei persoane. Fie ca este vorba despre exercitii cardio, fie de pilates sau chiar de yoga, fitnessul este privit ca o ocazie excelenta de iesire din rutina si de imbunatatire a sanatatii fizice si mentale.

Deschiderea si managerierea unei sali de fitness reprezinta o oportunitate de afaceri ce poate imbina in mod fericit pasiunea pentru sport cu spiritul antreprenorial, insa pentru obtinerea succesului este necesara o planificare detaliata prin realizarea unui plan de afaceri urmata de punerea in practica a acestuia, in asa fel incat sa se reuseasca construirea unei afaceri competitive si atractive.

Articolul urmator poate fi considerat un scurt ghid ce ofera antreprenorilor incepatori informatii utile legate de importanta planului de afaceri in deschiderea unei sali de fitness, precum si despre aspectele practice semnificative ale acestui demers. In plus, se vor consulta cateva recomandari valoroase pentru protejarea investitiilor facute, cu ajutorul diverselor tipuri de asigurari.

1. Planul de afaceri pentru deschiderea unei sali de fitness

Plan de afaceri pentru o sala de fitness - recomandari si sfaturi pentru un business profitabil-2

Poza de Geert Pieters pe Unsplash

Chiar daca deschiderea unei sali de fitness pare o afacere usor de pus in practica, in realitate este o actiune provocatoare, multe din afacerile de acest tip fiind destinate esecului. Unul dintre motivele acestei situatii este insuficienta pregatire initala sau chiar ignorarea totala a acestei etape. O solutie viabila, ce permite evitarea unei situatii dificile este realizarea unui plan de afaceri solid, ce poate fi folosit pentru clarificarea directiei urmarite in dezvoltarea afacerii, pentru identificarea surselor de finantare necesare si pentru crearea unui model sustenabil de business.

1.1. Partile componente ale planului de afaceri pentru o sala de fitness

Succesul initiativelor antreprenoriale depinde de numeroase elemente, unul dintre cele mai importante fiind accesul la un plan de afaceri bine intocmit, personalizat in functie de specificul afacerii. Un astfel de model de plan de afaceri poate fi privit ca unul cu valoare strategica, deoarece permite gestionarea tuturor aspectelor legate de functionarea unei sali de fitness, aspect ce vine in ajutorul tuturor intreprinzatorilor, in special celor aflati la debutul in lumea afacerilor.

Printre partile esentiale ale unui astfel de document se numara:

  • Rezumatul executiv. Prima sectiune a planului are rolul de a descrie conceptul de afacere, misiunea acesteia si obiectivele principale urmarite. De asemenea, prin stilul concis si convingator, rezumatul executiv este si o buna metoda de atragere a potentialilor investitori sau a partenerilor de afaceri;
  • Descrierea afacerii. Aceasta parte prezinta afacerea in mod detaliat, inclusiv aspecte precum tipul de organizare juridica, serviciile oferite si alte elemente distincte ce au rolul de a o diferentia de competitie;
  • Analiza pietei. Aceasta sectiune are rolul de a clarifica aspecte cu privire la cerintele clientilor, tendintele de pe piata de fitness, precum si la starea concurentei si preturile practicate de aceasta;
  • Strategia de marketing. Partea de marketing nu trebuie sa fie neglijata, industria salilor de fitness fiind destul de dezvoltata in Romania si fiind astfel necesara desfasurarea feluritelor actiuni pentru atragerea si pastrarea clientilor;
  • Planul operational. In cuprinsul lui se va prezenta modalitatea de desfasurare a activitatilor zilnice, ca de exemplu orarul zilnic, personalul implicat, echipamentele necesare si procedurile de intretinere necesare;
  • Planul financiar. Proiectia financiara prezinta in mod estimativ necesitatile bugetare, estimarile de venituri si cheltuieli, dar si o aproximare a perioadei necesare pana la momentul amortizarii investitiei;
  • Planul de dezvoltare. Orice antreprenor trebuie sa fie preocupat de extinderea afacerii prin diversificarea serviciilor oferite sau prin deschiderea unor noi sali pe baza modelului de succes dezvoltat.

1.2. Rolul planului de afaceri pentru deschiderea unei sali de fitness

Initiativele antreprenoriale de succes se bazeaza pe anumite aspecte, printre care se remarca realizarea unui plan de afaceri solid, cuprinzator si adaptat realitatii. Un astfel de document contribuie la desfasurarea corespunzatoare a tuturor etapelor ce trebuie sa fie parcurse, de la gasirea spatiului pana la achizitionarea echipamentelor, angajarea echipei si deschiderea initiala a accesului, rolurile indeplinite de acesta fiind multiple:

  • Planul de afaceri al unei sali de fitness ofera posibilitatea clarificarii inca de la inceput a viziunii si obiectivelor intreprinzatorului. Astfel, acesta isi poate concentra eforturile in directiile esentiale;
  • Documentul este util deoarece permite identificarea riscurilor existente si managerierea lor optima cu ajutorul unor instrumente si metode potrivite;
  • Un rol esential este cel de atragere a investitorilor si de planificare financiara detaliata, fiind astfel si un instrument de apreciere a profitabilitatii;
  • Planul de afaceri reprezinta si un adevarat ghid operational, folositor pentru desfasurarea zilnica a activitatilor. In acest mod, se pot evita deciziile impulsive si se poate asigura o folosire cat mai eficienta a resurselor aflate la dispozitia antreprenorului;
  • O alta functie utila a planului de afaceri este cea de sprijin a activitatilor de marketing prin definirea modalitatilor de atragere si fidelizare a clientilor prin promovarea offline si online.

2. Aspecte practice legate de deschiderea unei sali de fitness

Deschiderea unei sali de fitness reprezinta o oportunitate de manifestare in practica a spiritului de intreprinzator, completat de pasiunea pentru sport si sanatate. Succesul unei astfel de afaceri depinde de aspecte practice importante, cum ar fi realizarea documentatiei necesare pentru desfasurarea activitatii, gasirea unui spatiu adecvat, dotarea acestuia cu echipamentele necesare si formarea unei echipe de profesionisti ce impartasesc spiritul si pasiunea.

Plan de afaceri pentru o sala de fitness - recomandari si sfaturi pentru un business profitabil-3

Poza de CATHY PHAM pe Unsplash

2.1. Acte necesare pentru deschiderea unei sali de fitness

Prima etapa ce trebuie sa fie parcursa in deschiderea unei sali de fitness este cea birocratica, pe baza careia se vor obtine autorizatiile necesare, ce garanteaza legalitatea si siguranta afacerii. Principalele acte solicitate de legislatia romaneasca in vederea infiintarii unei sali de fitness sunt:

  • Actele pentru inregistrarea firmei

    Antreprenorii pot decide ca firma sa fie organizata ca SRL sau PFA, in acest sens trebuind sa depuna la Oficiul Registrului Comertului un dosar care sa cuprinda cererea de inregistrare, actul constitutiv, dovada sediului social, specimenul de semnatura, dovada rezervarii denumirii si dovada depunerii capitalului social (doar pentru SRL).

  • Autorizatia de functionare

    Se obtine de la primaria localitatii prin depunerea unor documente cum ar fi certificatul de inregistrare a firmei, actul constitutiv, certificatul de urbanism (la care se include autorizatia de construire daca este cazul), planul de amplasament si de situatie si dovada detinerii spatiului.

  • Avizul de la Directia de Sanatate Publica

    Documentul dovedeste respectarea normelor de igiena si de sanatate publica, fiind obtinut de la DSP prin depunerea unei documentatii ce cuprinde o cerere, proiectul tehnic al spatiului, certificatul de inregistrare si contractele de deratizare si salubritate.

  • Avizul de la Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta

    Salile de fitness pot gazdui un numar insemnat de persoane si, din acest motiv, este necesar avizul eliberat de ISU prin depunerea unei cereri, la care se adauga planurile cladirii, documentatia pentru sistemele de stingere si detectie a incendiilor.

  • Autorizatia de mediu

    Documentul este necesar doar in cazul in care sala este dotata cu spatii de dus, in acest caz fiind obligatorie o vizita la Agentia Nationala pentru Protectia Mediului, de unde se va obtine avizul prin prezentarea actelor care dovedesc conformitatea cu reglementarile de mediu.

  • Certificarea de conformitate pentru echipamente

    Aceste acte sunt necesare pentru certificarea respectarii standardelor de siguranta ale utilizatorilor.

  • Contractele de munca

    In cazul in care sunt angajati antrenori sau personal administrativ, acestora li se vor realiza contracte de munca in conformitate cu legislatia actuala.

2.2. Conditiile si costurile necesare pentru deschiderea unei sali de fitness

Deschiderea unei sali de fitness este un business semnificativ, in special daca este vorba despre un spatiu capabil sa permita accesul la un numar mare de clienti concomitent.

Daca planuiesti sa iti deschizi o astfel de afacere, trebuie sa te informezi cu privire la conditiile si costurile necesare, pentru a sti de la inceput daca ai la dispozitie toate resursele:

  • Conditii legale si birocratice

    Aspectele semnificative in acest sens sunt inregistrarea firmei, ce presupune costuri intre 300 si 1000 de lei, obtinerea autorizatiilor necesare intre 5000 si 10000 de lei si certificarile pentru echipamente si personal.

  • Conditii operationale

    Pentru amenajarea salii este necesara alegerea unui spatiu asezat corespunzator, care sa dispuna de o parcare suficienta si care sa aiba o suprafata potrivita. Costurile in acest caz variaza intre 5000 si 20000 de lei pe luna, in functie de oras si de zona de amplasare. Tot in aceasta categorie a conditiilor operationale sunt introduse eforturile pentru amenajarea spatiului unde este nevoie de o investitie intre 20000 si 100000 de lei si pentru achizitia echipamentelor (50000 - 200000 de lei).

  • Costuri de functionare

    Mentinerea activitatii zilnice presupune utilizarea unor fonduri destul de importante. Acestea vor fi folosite pentru plata salariilor personalului (intre 15000 si 40000 de lei), cheltuielile cu utilitati (intre 2000 si 10000 de lei) si cele pentru marketing (intre 3000 si 10000 de lei).

Conform datelor de mai sus, deschiderea unei sali de fitness, in special a uneia moderne si bine echipate, presupune realizarea unei investitii importante, intre 200000 si 500000 de lei. Desi suma pare una ridicata, modelul de afacere permite recuperarea investitiei intr-o perioada de aproximativ doi pana la cinci ani, in cazul in care afacerea este condusa pe baza unui plan de afaceri detaliat, ce contribuie la optimizarea costurilor si managerierea riscurilor.

3. Sfaturi pentru protejarea echipamentului si a afacerii pe termen lung - rolul asigurarilor in deschiderea unei sali de fitness

Investitia intr-o sala de fitness este una destul de importanta si, din acest motiv, antreprenorii trebuie sa ia anumite masuri pentru protejarea ei pe termen lung. De real ajutor in acest sens sunt diferitele tipuri de asigurari pentru mediul de business, ce contribuie la protejarea echipamentului, dar si la managerierea altor riscuri ce pot pune in pericol desfasurarea activitatilor zilnice. Printre tipurile de asigurari ce pot fi incheiate de catre proprietarii salilor de fitness se numara:

  • O parte importanta a investitiei este folosita pentru achizitia echipamentelor necesare salii de fitness. Pretul lor este unul destul de insemnat, asa ca protejarea lor este esentiala. In acest sens se poate incheia o asigurare a bunurilor Phoenix ce permite recuperarea pagubelor rapid si complet pentru a nu fi necesara oprirea partiala sau totala a antrenamentelor;
  • Salile de fitness sunt afaceri expuse unor riscuri economice numeroase si, din acest motiv, se recomanda incheierea unei asigurari pentru afaceri mici si mijlocii SME ce ofera o acoperire optima sau a unei asigurari facultative complexe a afacerii Business IMM, o varianta recomandata, pentru ca poate fi personalizata in functie de necesitati, iar riscurile acoperite sunt maxime;
  • O polita de folos in cazul salilor fitness este asigurarea de raspundere civila. Motivul este dat de posibilitatea aparitiei unor accidente in randul clientilor. Astfel, daca are loc un astfel de eveniment neprevazut, firma de asigurari va acoperi toate costurile legale sau cele necesare platii unor compensatii necesare catre victima;
  • Asigurarea de intrerupere a activitatii este o varianta de polita ce poate fi utilizata daca din cauza unor evenimente neprevazute (incendii, cutremure etc.), sala nu isi poate desfasura programul, proprietarul acesteia primind o compensatie financiara pentru a-si acoperi pierderile financiare din timpul perioadei de inactivitate.

In concluzie, deschiderea unei sali de fitness reprezinta o modalitate ideala prin care pasionatii de sport si sanatate isi pot monetiza preocuparile, cu conditia desfasurarii tuturor etapelor pe baza unui plan de afaceri personalizat si detaliat, prin intermediul caruia pot fi abordate corespunzator toate situatiile mai mult sau mai putin dificile ce pot aparea.