Ce este un start-up - recomandari pentru construirea unei afaceri reziliente si profitabile

Sursa foto: Shutterstock

Antreprenoriatul este apreciat de un numar din ce in ce mai mare de romani aflati in cautarea unei modalitati de dezvoltare personala si de obtinere a independentei financiare. In conditiile in care competitia este una acerba, iar patrunderea in lumea afacerilor poate fi dificila din acest punct de vedere, se impune abordarea patrunderii in domeniul afacerii dintr-o directie inovativa ce iese in evidenta si care are astfel sanse maxime de reusita. O metoda ideala de a creste sansele de reusita este dezvoltarea unui start-up, un tip special de afacere, o oportunitate reala de a crea o afacere care sa se transforme rapid intr-una de succes.

Start-up-urile sunt modele de afaceri ce se remarca prin caracterul emergent si prin punerea la dispozitia clientilor a unor produse sau servicii noi destinate rezolvarii unor nevoi specifice sau care sa aduca o abordare neconventionala pentru imbunatatirea substantiala a unui domeniu. Totusi, din cauza acestor caracteristici, afacerile sunt expuse unor provocari insemnate, ceea ce ii obliga pe antreprenori sa dezvolte o strategie de afaceri clara pentru a supravietui primelor etape de dezvoltare cu ajutorul unor instrumente diverse, care sa contribuie la atingerea succesului pe termen lung.

Articolul urmator este destinat antreprenorilor debutanti sau a celor experimentati care doresc sa transforme o idee inovatoare de afaceri intr-o intreprindere profitabila. Acestia vor putea afla ce este un start-up, care sunt principalele caracteristici ale acestuia si prin ce se diferentiaza el de afacerile traditionale. In plus, se vor putea consulta informatii utile legate de deschiderea unui start-up cu privire la etapele pentru lansare si la obtinerea finantarilor necesare, despre strategiile de crestere recomandate si despre rolul asigurarilor in protejarea intereselor antreprenorilor.

1. Ce este un start-up - prezentarea conceptului

Conceptul de start-up este unul din ce in ce mai popular in Romania. Acest model de afaceri este unul care si-a dovedit valoarea in economii puternice din Europa sau America de Nord, fiind baza pe care s-au dezvoltat afaceri impresionante. Asocierea cu caracterul inovativ, disruptiv si cu potentialul de crestere rapida face din start-up un mijloc ideal de acces in lumea afacerilor a persoanelor ce au o idee cu potential maxim de dezvoltare.

Ce este un start-up - recomandari pentru construirea unei afaceri reziliente si profitabile-2

Sursa foto: Shutterstock

1.1. Ce inseamna start-up - definitia si principalele caracteristici

Start-up-urile sunt modele de afaceri recomandate pentru debutul unor intreprinderi economice ce pot activa in domenii variate. Aceste afaceri sunt destinate introducerii pe piata a unor concepte sau produse noi care sa rezolve o problema existenta. Datorita acestei caracteristici au un mare potential de dezvoltare, insa in acelasi timp se confrunta cu provocari majore legate in special de resursele limitate aflate la dispozitia antreprenorilor si de numeroasele riscuri ce le pot afecta.

Principalele caracteristici ale unui start-up sunt:

  • Inovatia. Aceasta caracteristica este esentiala pentru un start-up, deoarece se axeaza pe introducerea pe piata a unui produs revolutionar sau a unui model de afaceri diferit de cel traditional. Solutiile eficiente si creative au astfel posibilitatea de a rezolva cu succes unele probleme reale ale consumatorilor;
  • Scalabilitatea. Afacerile de acest tip sunt gandite de la inceput ca unele care se pot dezvolta foarte rapid, fara a necesita modificari insemnate ale modelului de afaceri. Practic, dupa validarea valorii ideii de afaceri la scara mica, se poate trece imediat la extinderea pe scara nationala sau chiar globala;
  • Adaptabilitatea. Pentru asigurarea supravietuirii in etapele initiale start-up-urile trebuie sa dea dovada de flexibilitate pentru a profita de oportunitati si a se indeparta de pericole. Ajustarea strategiilor si a directiei de dezvoltare in functie de aspecte obiective reprezinta o adevarata cheie a succesului in mediul de afaceri;
  • Risc ridicat. Start-up-urile se lovesc adeseori de numeroase probleme, incertitudinea fiind din acest punct de vedere majora. Antreprenorii trebuie sa fie pregatiti prin luarea unor masuri proactive, ca de exemplu asigurarea pentru afaceri mici si mijlocii SME ce ofera protectie financiara in fata unor riscuri variate, ce pot pune in pericol stabilitatea financiara a firmei;
  • Orientarea catre tehnologie. Desi start-up-urile pot activa in domenii diverse, majoritatea isi desfasoara activitatea in zone in care tehnologia si digitalizarea sunt esentiale.

1.2. Ce este un start-up - diferentele fata de alte tipuri de afaceri

Firmele de tip start-up se diferentiaza de cele traditionale prin numeroase elemente, semnificativ fiind caracterul inovator al produsului sau serviciului oferit clientilor. Daca intreprinderile traditionale isi bazeaza activitatea pe modele binecunoscute ce si-au dovedit valoarea in timp, dar care au un potential de crestere redus, varianta start-up isi propune sa modifice aspectele traditionale de afaceri pentru a putea beneficia de posibilitatea unei dezvoltari accelerate, pline de provocari.

Printre diferentele ce caracterizeaza cele doua modele de afaceri pot fi mentionate urmatoarele:

  • Afacerile de tip start-up au ca principal scop introducerea unui nou model de afaceri sau a unor produse si servicii inovative, pe cand modelele traditionale se concentreaza pe modele bine stabilite, ce pot fi optimizate pentru cresterea sanselor de succes;
  • Start-up-urile au o structura organizationala flexibila si restransa in care rolurile se contopesc de obicei, pe cand afacerile obisnuite au o structura ierarhica precis precizata cu functii si responsabilitati clare;
  • Diferente notabile sunt si in ceea ce priveste finantarea celor doua tipuri de firme. Astfel start-up-urile se bazeaza in special pe surse neconventionale, ca de exemplu banii proprii, investitori de tip angel sau crowdfunding, pe cand variantele traditionale apeleaza de obicei la imprumuturi bancare sau la reinvestirea profitului;
  • Riscurile la care se expun cele doua variante sunt diferite, start-up-ul fiind expus intr-o masura mai mare la probleme, in special in faza incipienta;
  • Inovatia si adaptabilitatea caracterizeaza in special afacerile de tip start-up, cele traditionale fiind mai reticente in adoptia unor modele revolutionare de afaceri.

2. Ce este un start-up - etapele esentiale pentru lansarea unui proiect

Lansarea unui start-up presupune parcurgerea unui traseu exact, care sa contribuie la maximizarea sanselor de succes. Fiecare pas, de la identificarea ideii pana la gasirea surselor de finantare si la debutul efectiv al proiectului, trebuie sa fie planificat in detaliu pentru a se putea face fata tuturor provocarilor ce caracterizeaza lumea complexa si dinamica a prezentului.

2.1. Ce este un start-up - identificarea unei idei de afaceri profitabile si validarea acesteia

Debutul unui start-up de succes trebuie sa inceapa cu selectarea unei idei de afacere care sa aduca un element inovativ ce rezolva o problema a potentialilor clienti. Aceasta etapa este esentiala, deoarece determina directia demersului economic ce urmeaza sa fie validata ulterior prin punerea in practica.

Gasirea variantei castigatoare poate fi mai dificila decat pare la prima vedere, de aceea este utila parcurgerea unor pasi care sa contribuie la o alegere potrivita:

  • Identificarea unei idei de afaceri. Aceasta etapa poate sa inceapa cu o cercetare a pietei pentru analiza tendintelor, a comportamentului consumatorilor si a starii concurentei. Ideile cu cele mai mari sanse de succes sunt cele ce imbina oferirea unei solutii pentru o problema a potentialilor clienti cu activitatea intr-un domeniu in care antreprenorul are expertiza si care este printre pasiunile acestuia;
  • Validarea ideii de afaceri. Dupa identificarea ideii de afaceri este necesara trecerea prin etapa validarii acesteia prin testarea ei pentru stabilirea viabilitatii economice. Astfel, se poate apela la un studiu de fezabilitate sau la realizarea unui prototip sau a unei versiuni preliminare pe baza carora sa se testeze feedback-ul din partea utilizatorilor;
  • Ajustarea ideii in functie de analiza preliminara. De cele mai multe ori, traseul de la idee la punerea in practica presupune realizarea unor ajustari in functie de datele rezultate din etapa de validare. Flexibilitatea si adaptabilitatea reprezinta, de altfel, caracteristici de baza ale start-up-urilor, acestea fiind elemente care contribuie la cresterea sanselor de succes.

2.2. Ce este un start-up - surse de finantare disponibile

Una dintre problemele majore de care se lovesc antreprenorii ce doresc sa dezvolte un start-up este legata de gasirea unor surse de finantare ce fac posibila transformarea unei idei valoroase intr-o intreprindere de succes. De regula, persoanele care se afla in aceasta imprejurare se afla la inceput de drum in lumea afacerilor si nu au la dispozitie fondurile necesare.

Din fericire, la dispozitia lor se afla diverse variante ce pot fi utilizate in functie de imprejurarile specifice ale momentului:

  • Folosirea fondurilor proprii, cunoscuta sub numele de bootstrapping este o metoda populara in randul antreprenorilor. Metoda este una benefica, deoarece ofera independenta crescuta, insa de cele mai multe ori aceste resurse nu sunt suficiente pentru trecerea prin intregul proces, ci doar pentru etapele initiale de dezvoltare a unui produs sau serviciu;
  • O varianta des utilizata pentru obtinerea fondurilor necesare este cea cunoscuta sub numele de business angel, adica a obtinerii sprijinului financiar, dar si de alta natura, de la oameni de afaceri cu experienta, atrasi de idee si care vor sa contribuie la punerea ei in practica;
  • Crowdfunding-ul este o metoda ce devine una tot mai atractiva in deschiderea unui start-up. Astfel, fondurile sunt obtinute de la un numar insemnat de investitori ce sprijina cu o suma relativ mica debutul afacerii in schimbul unor avantaje ulterioare;
  • Finantarile guvernamentale si din partea Uniunii Europene sunt binevenite, mai ales ca exista programe puse la dispozitia antreprenorilor incepatori, ce ofera fonduri nerambursabile.

2.3. Ce inseamna un start-up - strategii de crestere pe termen scurt, mediu si lung

Un start-up de succes incepe cu o idee inovatoare, insa este necesara luarea unor masuri pe termen scurt, mediu si lung pentru transformarea ei intr-o afacere durabila si profitabila. Un numar insemnat de astfel de afaceri dispar inainte de atingerea acestor scopuri, nu din cauza neviabilitatii ideii, ci din pricina lipsei aplicarii unor astfel de masuri. Printre masurile recomandate, ce ajuta in acest sens se numara:

  • Pe termen scurt accentul trebuie sa fie pus pe elemente precum lansarea unui produs minim viabil pentru testarea pietei, punerea la punct a unor campanii agresive de marketing si incheierea unor colaborari si parteneriate utile;
  • Pe termen mediu pot fi utilizate elemente cum ar fi diversificarea ofertei de produse sau servicii, optimizarea operatiunilor si extinderea pe piete noi;
  • Pe termen lung pot fi folosite cu succes strategii ca de exemplu scalarea afacerii, consolidarea brandului, sustinerea inovatiei si diversificarea surselor de venit.

3. Ce este un start-up - rolul asigurarilor in construirea unei afaceri reziliente si profitabile

Firmele de tip start-up activeaza de regula in medii dinamice si incerte, ceea ce presupune expunerea lor la o serie de riscuri variate, ce pot pune in pericol stabilitatea financiara sau chiar existenta lor. Aceste riscuri inerente nu trebuie sa fie pierdute din vedere de catre antreprenori, deoarece sunt pericole reale ce au provocat pierderi insemnate firmelor de acest gen. Printre instrumentele recomandate pentru abordarea corespunzatoare a acestei situatii se numara diferitele tipuri de asigurari care reprezinta o adevarata plasa de siguranta ce poate fi utilizata in momente critice pentru prevenirea unor pierderi semnificative sau chiar a falimentului.

Riscurile financiare la care se expun firmele de start-up sunt numeroase, de la daunele materiale provocate de incendii sau dezastre naturale pana la pierderi financiare declansate de neplata unor facturi sau chiar de litigii pierdute in instanta. Toate aceste riscuri pot fi minimizate cu ajutorul diverselor tipuri de polite de asigurare destinate mediului de afaceri:

  • Asigurarea generala de bunuri este un tip de polita ce ofera o acoperire insemnata a bunurilor din proprietatea firmei. Prin incheierea unei asigurari a bunurilor Phoenix antreprenorii pot obtine despagubiri in cazul in care apar situatii neprevazute, cum ar fi incendii, inundatii sau chiar furturi ce afecteaza cladirile in care acestia isi desfasoara activitatea;
  • Un grad de protectie mai ridicat poate fi obtinut prin intermediul asigurarii facultative complexe a afacerii Business IMM, o varianta ce poate fi configurata in functie de aspectele specifice ale fiecarui start-up si care ofera in afara protejarii cladirilor si bunurilor, asigurarea de raspundere civila si asigurarea angajatilor fata de pericolul accidentelor de munca;
  • Asigurarea pentru riscuri cibernetice este esentiala, deoarece majoritatea start-up-urilor isi desfasoara activitatea in domenii in care tehnologia IT este foarte importanta.

In concluzie, deschiderea unei afaceri de tip start-up reprezinta o modalitate ideala de patrundere in lumea afacerilor si de construirea a unui business de succes, cu conditia apelarii la solutii diverse pentru abordarea numeroaselor riscuri ce pot pune in pericol stabilitatea si finantele intreprinderii.