Asigurarea RCA este obligatorie pentru rezolvarea problemelor care pot aparea in calatoriile cu autoturismul, despagubind daunele provocate unui tert, dar, pentru largirea paletei de riscuri asigurate si pentru o mai mare flexibilitate in procesul de despagubire si reparare, poti apela la asigurarea facultativa.
Oricare dintre acestea iti ofera posibilitatea de reparare in regie proprie a autoturismului in urma producerii unui eveniment avand la baza un risc asigurat. In continuare, poti afla mai multe despre aceasta metoda de remediere a daunelor produse, dar si care sunt celelalte modalitati de reparatie.
Reparatia in regie proprie a autoturismului asigurat RCA sau CASCO se refera la faptul ca asiguratul solicita despagubirea pe baza evaluarii facute de catre asigurator inainte ca autovehiculul sa fie reparat, dupa care se ocupa el insusi, pe cont propriu, de aducerea acestuia la starea dinaintea producerii evenimentului cu risc asigurat.
Pentru calculul despagubirii, se au in vedere anumite materiale si produse folosite in timpul procesului de reparatie: piesele de schimb, valoarea orei de manopera si materialele de vopsitorie.
Plata despagubirii se face direct catre asigurat sau beneficiarul desemnat in polita de asigurare, in timp ce in cazul reparatiei la service, banii se duc direct in contul acestuia.
Avantaje ale repararii in regie proprie
Aceasta metoda de despagubire iti poate oferi avantajul unui grad crescut de flexibilitate in ceea ce priveste procesul de reparare, pentru ca nu depinzi de deplasarea pana la anumite centre partenere ale firmei de asigurari, astfel ca procesul se desfasoara mult mai rapid.
Aceasta solutie este buna si pentru soferii care au anumite service-uri preferate, la care au efectuat reparatii si controale auto de-a lungul timpului.
Reparatii in regie proprie - dezavantaje
Iti poti administra suma obtinuta din despagubire mai liber, insa, exista si un risc, acela de a depasi suma oferita pentru reparatii obtinuta de la firma de asigurari. Cand alegi repararea in unitati partenere, suma despagubita este stabilita exact inainte de inceperea remedierii problemelor, insa, in cazul regiei proprii, cuantumul este mai degraba orientativ.
Trebuie sa fii sigur, cand alegi firma de asigurari cu care inchei contract, ca aceasta este de incredere. Unele companii din domeniu pot incerca sa-si convinga asiguratii sa accepte repararea in regie proprie prin virarea unor sume in cont. Asiguratii pot descoperi ca acestea sunt prea mici pentru a acoperi costurile reparatiilor, insa, daca nu depun o contestatie in 30 de zile de la virarea sumei, nu se mai poate face nimic in legatura cu neregulile.
Acelasi lucru este valabil si daca iti oferi acceptul pentru suma despagubita. De aceea, inainte de a semna acordul, este indicat sa soliciti un deviz la service-ul unde doresti sa faci reparatia, din care sa reiasa cheltuielile totale. Acest lucru este cu atat mai important cand consideri ca suma oferita de societatea de asigurari nu este suficienta pentru acoperirea costurilor.
Uneori, sumele obtinute de soferi pentru repararea in regie proprie sunt mult mai mici decat pentru cea in service-urile agreate de asigurator. Acest lucru are drept cauza si faptul ca, odata introdusa in service masina, mecanicul poate descoperi si alte daune ascunse, care au fost trecute cu vederea de constatator pentru ca nu au putut fi observate.
Alternative
Daca ai un anumit service preferat, unde esti client fidel, poti lua in considerare, atunci cand semnezi contractul de asigurare, daca firma de asigurari are parteneriat cu service-ul vizat de tine. Astfel, vei putea beneficia de repararea in regim de service, fara sa trebuiasca sa apelezi la regia proprie.
Daca nu esti multumit cu suma oferita de catre asigurator nici dupa intocmirea devizului, poti sa apelezi la repararea in centre afiliate firmei de asigurari, cu care aceasta are un contract de decontare directa.
De asemenea, in cazul anumitor asiguratori, poti opta pentru extinderea retelei de centre de reparatie din lista de colaboratori ai firmei de asigurari, daca consideri ca acest lucru este avantajos pentru tine din punct de vedere al locului unde se afla si al calitatii serviciilor oferite.
Principala diferenta dintre cele doua moduri de reparare si despagubire consta in faptul ca in cazul regiei proprii asiguratul se ocupa de procesul de reparare de unul singur, urmand ca ulterior sa primeasca suma necesara, dupa solutionarea dosarului de dauna.
In cazul reparatiei intr-un service fara afiliere cu firma de asigurari aleasa, este necesara solutionarea dosarului de dauna inainte de inceperea propriu-zisa a reparatiei.
Modalitatea de desfasurare a procesului de solutionare si reparare depinde de tipul service-ului ales pentru remedierea daunelor. Principalele optiuni sunt service-urile partenere sau nepartenere cu firma de asigurari, fiecare dintre acestea impartindu-se, la randul lor, in centre multimarca si centre de reprezentanta pentru o anumita marca.
De asemenea, trebuie sa iei in considerare si clauzele care au fost stabilite cand ai incheiat contractul de asigurari. Ai urmatoarele conditii de despagubire pentru cele doua tipuri de clauze initiale - repararea in service multimarca sau de reprezentanta partener sau clauza ERS.
In cazul centrelor partenere, indiferent daca sunt de tip multimarca sau reprezentanta, trebuie mai intai sa consulti lista de centre cu care colaboreaza firma de asigurari cu care ai incheiat contract. Pentru fiecare astfel de service, compania de asigurari are un contract de colaborare ce contine clauzele de despagubire cu care au fost de acord ambele parti.
Repararea in unitati nepartenere se poate face doar daca, la semnarea contractului, asiguratul a fost de acord cu includerea unei clauze ERS, adica o clauza aditionala care presupune plata unei prime de asigurare suplimentare. Conditiile de despagubire sunt aceleasi ca in cazul unitatilor de reparatie partenere.
Exista situatii cand repararea se poate face doar in strainatate sau cand este mai convenabil sub aspectul economic. Situatiile in care poti sa beneficiezi de aceasta optiune, cu acordul prealabil al asiguratorului, sunt:
Pentru despagubire, sunt luate in considerare doar piesele avariate, care nu mai pot fi folosite nici macar prin reparare, chiar daca odata cu piesele respective au fost inlocuite ansambluri sau subansambluri de componente ale autovehiculului.
Daca iti procuri pe cont propriu piese in strainatate, acestea se despagubesc, insa, nu si taxa pe valoare adaugata, care se recupereaza conform legilor din statul unde a fost facuta achizitia.
Pentru fiecare modalitate de reparare a autovehiculului, exista anumite clauze care prevad modul in care este calculata despagubirea, care au in vedere conditiile specifice de desfasurare a procesului de remediere a daunelor.
In cazul repararii in regie proprie, se iau in calcul mai multe elemente, analizate in functie de conditiile fiecarei firme de asigurari si de valorile orientative pe care le ia in considerare aceasta:
La fel ca in cazul despagubirii cu reparare la service-urile partenere ale firmei de asigurari, pentru desfasurarea fara probleme a procesului de calculare a sumei, trebuie sa notifici o dauna online sau la sediul firmei de asigurari.
Va trebui sa oferi detalii cu privire la circumstantele producerii accidentului, atat sub forma scrisa, cat si prin fotografii, in afara de documentele obligatorii (certificatul de inmatriculare, permisul de conducere, polita de asigurare si constatul amiabil, daca acesta exista).
De asemenea, este indicat sa retii urmatoarele detalii, pentru ca acestea pot fi importante pentru solutionarea dosarului de dauna, indiferent de modalitatea de despagubire aleasa:
Odata obtinuta suma si incepute demersurile pentru repararea masinii, este de mentionat si faptul ca, daca alegi solutia decontarii directe, trebuie sa soliciti la centrul de reparatie o factura fiscala pe care sa o prezinti asiguratorului. Acest lucru este necesar pentru a dovedi ca reparatia a fost facuta intr-un service autorizat RAR.
Aceasta masura a fost introdusa in urma cu cativa ani pentru prevenirea reparatiilor in service-uri neautorizate, care nu asigura calitatea reparatiilor si a pieselor utilizate, ceea ce poate duce la afectarea sigurantei rutiere, spre exemplu, daca avariile la sistemul de franare sau de directie nu sunt remediate in mod corespunzator. Mai ales in cazul daunelor auto majore, dar nu numai, este necesar ca evaluarea si repararea autovehiculului sa fie facute de personal specializat.
Pentru evaluarea adecvata a pagubelor, este indicat sa soliciti de la service-ul unde doresti sa-ti repari masina in regie proprie un deviz care arata totalul costurilor. Acesta este intocmit de fiecare centru de reparatii intr-un anumit mod, insa, pentru a putea fi prezentat fara probleme firmei de asigurari in vederea despagubirii, trebuie sa contina:
Cum se procedeaza in cazul reparatiilor pentru persoane juridice?
In cazul repararii prin asigurarea RCA sau CASCO a unor vehicule apartinand unei societati comerciale care poate efectua reparatia in regie proprie in service-ul detinut, cu piese de schimb proprii, administratorul va emite o decizie prin care dispune acest tip de reparatie a daunelor constatate de asigurator.
Se intocmeste si un deviz de lucrari care contine piesele utilizate, orele de manopera si alte cheltuieli in legatura indirecta cu lucrarea si care se trimite catre societatea de asigurari. Aceasta va decide daca va despagubi suma integral sau doar partial, luand in considerare preturile din sistemele de evaluare specializare utilizate de catre aceasta. Facturarea nu este necesara in acest caz.
Reparatia auto in regie proprie este o posibilitate atat in cazul asigurarii RCA, cat si CASCO, de a aduce autovehiculul la starea de dinainte de producerea unui accident. Presupune un mod de despagubire specific si anumite conditii carora trebuie sa le acorzi atentie daca iei in considerare aceasta varianta.
Sursa foto: Pixabay.com