Termenul de deschidere a dosarului de dauna RCA - Informatii utile pentru soferi

Utilizarea diverselor autovehicule este o caracteristica a vietii moderne, acestea fiind esentiale, atat pentru deplasarile in interes personal, intre diverse puncte, cat si pentru activitati economice, care necesita transportul de bunuri si de persoane. Uneori, in timpul utilizarii acestor autovehicule au loc accidente mai mult sau mai putin grave, care se finalizeaza, de cele mai multe ori, cu daune materiale sau umane.

In vederea rezolvarii acestor situatii in mod satisfacator pentru toate partile implicate, toti proprietarii de automobile din Romania sunt obligati sa incheie o asigurare de tip RCA (Raspundere Civila Auto). Aceasta permite recuperarea daunelor si realizarea reparatiilor necesare pentru aducerea la starea initiala a autovehiculelor ce sufera din vina altui conducator auto. Avand in vedere aceste elemente, toti proprietarii de autovehicule trebuie sa cunoasca ce procedura trebuie aplicata in cazul in care trec printr-un accident produs din vina unei terte persoane.

In articolul de mai jos vei afla care este procedura de depunere a dosarului de dauna de tip RCA, ce documente sunt necesare pentru completarea acestuia si care sunt pasii de urmarit pentru finalizarea cererii de despagubire. De asemenea, vei putea consulta cateva sfaturi care sa te ajute sa rezolvi rapid si intr-un mod satisfacator trecerea printr-un accident auto soldat cu daune materiale.

1. Ce este asigurarea RCA si cum se depune dosarul de dauna?

Ce este asigurarea RCA si cum se depune dosarul de dauna

Accidentele auto sunt incidente periculoase, ce au o frecventa destul de ridicata pe soselele din Romania. Daunele, in aceste cazuri, pot fi insemnate si, de cele mai multe ori, persoanele vinovate nu dispun de suficiente fonduri pentru a plati reparatiile provocate din neatentia lor. Pentru a nu se ajunge in situatii in care pagubitii sa ramana cu masinile distruse perioade foarte lungi de timp, pe teritoriul Romaniei si al Uniunii Europene este obligatorie incheierea unei polite de asigurare de tip RCA, care sa faciliteze recuperarea rapida si integrala a fondurilor necesare pentru reparatii.

1.1. Ce este asigurarea RCA?

Asigurarea de tip RCA este o polita incheiata de proprietarii de autovehicule cu o societate de asigurari ce are dreptul de a semna astfel de documente pe teritoriul Romaniei. Prin plata unei prime de asigurare de catre proprietarii masinilor, firma preia riscurile si, in cazul in care respectivii provoaca un accident, societatea va plati din fondurile adunate de la toti asiguratii daunele necesare pentru reparatii.

Asigurarea RCA este, asadar, una de tip obligatoriu, scopurile principale fiind, pe de-o parte, protectia financiara a pagubitului si, pe de alta parte, protectia financiara a persoanei vinovate de producerea accidentului. Asiguratorul ofera banii de care este nevoie pentru repararea autovehiculului persoanei nevinovate, cealalta parte urmand sa-si asigure fondurile din banii proprii.

1.2. Ce este dosarul de dauna al unui accident auto?

Dupa producerea incidentului auto este obligatorie realizarea unei documentatii ce formeaza un dosar de dauna. In cadrul acestei colectii de acte sunt furnizate catre asigurator toate informatiile necesare pentru:

  • stabilirea persoanei vinovate prin prezentarea imprejurarilor in care s-a produs accidentul;
  • existenta sau inexistenta unei asigurari de tip RCA si numele firmelor asiguratoare;
  • identitatea persoanelor implicate in accident;
  • nivelul daunelor constatate in urma unei inspectii de specialitate.

In afara acestor documente exista si alte hartii, precum formularul de constatare amiabila de accident sau actele eliberate de Politie, in care se precizeaza persoana vinovata si se permite demararea reparatiilor intr-un service auto.

2. Procedura in caz de accident auto cu daune

Procedura in caz de accident auto cu daune

In cazul in care are loc un incident ce se finalizeaza cu producerea de daune ale autovehiculelor ce tranziteaza drumurile publice din Romania, trebuie sa se parcurga o procedura exacta, care sa permita obtinerea fondurilor necesare pentru reparatii. In aceasta situatie sunt obligatorii doua proceduri: realizarea dosarului de dauna ce va fi inaintata catre asiguratorul RCA al persoanei vinovate si efectuarea reparatiilor intr-un service auto.

2.1. Care sunt actele necesare pentru deschiderea dosarului de dauna auto?

Dosarul de dauna va fi deschis imediat dupa producerea accidentului de catre persoanele implicate. Atat vinovatul, cat si pagubitul trebuie sa anunte, in termen de maximum 48 de ore, societatea ce a incheiat polita de tip RCA a persoanei vinovate si apoi sa faca demersurile pentru completarea dosarului de dauna. Printre documentele ce compun acest dosar exista unele obligatorii, prevazute in legislatia cu privire la asigurarea RCA, si altele facultative, care pot ajuta la finalizarea corecta si rapida a dosarului de dauna:

  • copii dupa actele de identitate ale persoanelor implicate (ale vinovatului si ale pagubitului);
  • constatarea amiabila in cazul in care s-au produs doar pagube materiale, iar vinovatia este recunoscuta de catre persoana in cauza;
  • procesul verbal de constatare a accidentului si autorizatia de reparatie eliberata de Politia Romana, in cazul in care nu se incheie constatarea amiabila, sunt implicate mai mult de doua autovehicule sau, pe langa pagubele materiale, se inregistreaza si victime umane;
  • copii dupa actele masinii si dupa asigurarea de tip RCA apartinand persoanei pagubite si vinovatului (talon, permis de conducere, asigurare RCA si carte de identitate a masinii);
  • acordurile de tip GDPR (date cu caracter personal) semnate de ambele parti implicate;
  • in cazul in care autovehiculul pagubitului apartine unei persoane juridice, este necesara prezentarea unei imputerniciri din partea firmei si a unei copii dupa cartea de identitate a administratorului firmei;
  • devizul de reparatie rezultat in urma inspectiei;
  • in cazul in care masina este detinuta in urma semnarii unui contract de leasing, este necesara o imputernicire din partea respectivei societati;
  • fotografii ale autovehiculelor implicate in accident;
  • in cazul in care persoana care se ocupa de dosarul de dauna nu este aceeasi cu proprietarul pagubit, este necesara o procura notariala sau un mandat de reprezentare;
  • cererea de despagubire.

O situatie speciala este cea in care firma asiguratorie a persoanei vinovate este in insolventa si nu poate plati daunele produse. In acest caz, exista situatia rezolvarii problemei prin apelarea la Fondul de Garantare a Asiguratilor, prin completarea anexei numarul 7 si a anexei numarul 8 (cererea de deschidere dosarului de dauna si declaratia privind evenimentul). Intervalul de timp in care se poate utiliza aceasta solutie este de maximum 90 de zile de la pronuntarea hotararii de deschidere a procedurii de faliment a firmei asiguratorii aflate in insolventa.

2.2. Procedura de aplicat in cazul unui accident auto

Orice conducator auto se expune riscului de a fi implicat intr-un accident auto, eveniment care, indiferent de gradul de periculozitate, este unul stresant. Pentru a se putea trece mai usor peste astfel de momente nedorite, este de dorit ca toti proprietarii de autovehicule sa cunoasca exact procedura ce trebuie aplicata in cazul unui astfel de eveniment. In cazul in care un conducator auto este implicat intr-un accident, specialistii recomanda trecerea prin urmatorii pasi:

  • Daca accidentul se finalizeaza doar cu pagube materiale, iar implicate sunt doar doua parti, se recomanda incheierea unui document care permite intelegerea amiabila intre cele doua parti. In acest caz, nu este implicata Politia, ci doar asiguratorii persoanelor, vinovatul scapand de amenzile ce ar putea fi primite. Aceasta solutie este de dorit de ambele parti, pentru ca este cea mai rapida cale de solutionare si de recuperare a daunelor;
  • In cazul in care nu se poate stabili vinovatia, sunt implicate mai mult de doua vehicule sau exista victime umane, este obligatorie anuntarea Politiei Rutiere, care va completa un proces verbal din care sa reiasa concluziile anchetei si un formular ce permite inceperea reparatiilor intr-un service;
  • Persoana pagubita anunta in termen de maximum 48 de ore asiguratorul RCA al persoanei vinovate, urmand ca acesta sa trimita un inspector de daune auto care sa stabileasca pagubele si interventiile necesare. Asiguratorul va cere si documentele de care e nevoie pentru a realiza dosarul de dauna auto;
  • Dupa verificarea dosarului, asiguratorul poate sa accepte plata daunelor sau sa refuze, in maximum 30 de zile, plata banilor, din motive intemeiate;
  • Reparatiile sunt realizate intr-un service auto autorizat, banii fiind virati direct de catre asigurator, sau intr-un service ales de pagubit, urmand ca banii sa fie recuperati ulterior de la asigurator.

3. Sfaturi pentru rezolvarea satisfacatoare a unui incident auto finalizat cu daune materiale

Frecventa accidentelor auto pe drumurile publice din Romania este una semnificativa, printre cele mai mari din Uniunea Europeana si, din aceasta cauza, riscurile la care se supun proprietarii de autovehicule din tara sunt mult mai mari decat ale celor din alte state. De foarte multe ori, din diverse motive, daunele sunt recuperate cu intarziere sau chiar se poate ajunge in situatia in care este necesara pornirea unui proces civil, ce se poate prelungi cu anii.

Daunele ce se situeaza la sume destul de mari nu sunt intotdeauna usor de recuperat si, din acest motiv, specialistii recomanda proprietarilor de autovehicule sa ia anumite precautii care sa le garanteze trecerea satisfacatoare si rapida printr-un incident auto finalizat cu daune materiale.

  • Societatile de asigurare ce au aprobarea de a incheia polite de tip RCA in Romania nu sunt intotdeauna prompte in raspunderea cererilor de dauna, uneori inregistrandu-se intarzieri foarte mari si tergiversari nejustificate. Pentru a se evita astfel de situatii nedorite, se recomanda apelarea la o societate de asigurari ce elibereaza polite RCA, ce a dovedit in timp seriozitate si corectitudine in realizarea, verificarea si rezolvarea dosarelor de dauna;
  • Situatia nu este pe deplin controlabila, deoarece persoana vinovata poate avea un asigurator de tip RCA neserios. In acest caz, se recomanda ca persoanele care incheie o asigurare de tip RCA sa solicite un serviciu suplimentar de decontare directa. Acest serviciu permite ca, in cazul producerii unui accident, pagubele sa fie suportate de asiguratorul pagubitului, urmand ca acesta sa-si recupereze banii de la asiguratorul vinovatului. Chiar daca acest serviciu presupune plata unei taxe suplimentare, avantajele fac ca banii investiti sa merite;
  • Asigurarea de tip RCA este una care acopera doar pagubele provocate din vina altei persoane. Din aceasta cauza, se recomanda ca ea sa fie completata cu o asigurare de tip CASCO, care acopera toate tipurile de pagube, indiferent de vina. Aceasta asigurare poate fi utilizata in locul celei de tip RCA in momentul in care se petrece un accident din vina altui conducator auto, banii fiind primiti cu mai multa usurinta, in acest caz, procedura fiind mai rapida;
  • Daca se produce un accident auto, conducatorii nevinovati trebuie sa adune cat mai multe informatii cu privire la imprejurarile producerii accidentului, pentru a nu aparea neintelegeri ulterioare. In acest sens, utile sunt fotografii ale avariilor (fotografiile trebuie facute imediat dupa producerea accidentului, inainte de a se muta autovehiculele), copii ale documentelor de identitate si de asigurare ale vinovatilor si chiar datele de identificare ale unor martori, a caror marturie ar putea fi utila in cazul in care persoana vinovata nu-si recunoaste vinovatia sau daca se ajunge la un proces lung si costisitor;
  • Dosarul de dauna trebuie sa fie complet, pentru a nu aparea situatia in care asiguratorul sa refuze sau sa intarzie plata despagubirilor. Orice hartie lipsa poate insemna saptamani de intarziere si de neutilizare a vehiculului, care ramane in service pana la finalizarea verificarii dosarului si pana la aprobarea platii fondurilor necesare pentru reparatii.

In concluzie, proprietarii de autovehicule ar trebui sa cunoasca exact care este procedura de urmat in cazul implicarii intr-un accident auto si care sunt documentele obligatorii ce compun dosarul de dauna, pentru a rezolva rapid si corect o situatie nedorita cu urmari complexe.

Surse foto: pixabay.com