Subvirarea si supravirarea: despre pericolele ascunse ale sofatului si cum sa ramai in siguranta la volan

Sursa foto: Shutterstock

Subvirarea si supravirarea sunt termeni de care multi soferi au auzit, insa nu toti inteleg pe deplin ce inseamna sau cum sa reactioneze cand se confrunta cu astfel de situatii. In esenta, ele descriu modul in care o masina pierde aderenta, fie prin alunecarea rotilor din fata, fie a celor din spate. Indiferent de tipul de tractiune, aceste fenomene pot aparea oricand, mai ales in conditii de drum alunecos.

1. Subvirare si supravirare - definitii si metode de siguranta

Subvirarea si supravirarea sunt reactii ale masinii la pierderea aderentei, dar in moduri diferite. Subvirarea apare atunci cand rotile din fata pierd aderenta in timpul unui viraj, ceea ce face ca vehiculul sa se deplaseze drept inainte, in loc sa urmeze curba dorita. Practic, masina refuza sa vireze atat de mult pe cat doreste soferul, continuand sa avanseze in linie dreapta. Acest fenomen apare de obicei la masinile cu tractiune pe fata, dar nu este exclus sa apara si la cele cu tractiune pe spate sau integrala, mai ales in conditii de drum alunecos.

Subvirarea si supravirarea: despre pericolele ascunse ale sofatului si cum sa ramai in siguranta la volan-2

Poza de Batu Gezer pe Unsplash

Pe de alta parte, supravirarea este opusul subvirarii si apare atunci cand rotile din spate isi pierd aderenta, facand partea din spate a masinii sa derapeze spre exteriorul curbei. Aceasta determina masina sa vireze mai mult decat a intentionat soferul, ducand la o rotire a vehiculului in jurul propriei axe. Supravirarea este des intalnita la masinile cu tractiune pe spate, dar poate aparea si la cele cu tractiune pe fata, in functie de circumstante.

Evitarea celor doua fenomene de subvirare si supravirare este vitala pentru a mentine controlul vehiculului si a preveni accidentele. Pentru a evita subvirarea, este necesar sa pastrezi o viteza adecvata pentru conditiile drumului si sa nu virezi brusc. Daca te confrunti cu subvirarea, solutia este sa reduci usor acceleratia si sa nu fortezi volanul sa vireze mai mult. Franarea brusca in timpul subvirarii poate inrautati situatia, deoarece reduce si mai mult aderenta rotilor din fata.

In cazul supravirarii, evitarea acesteia implica mentinerea unui control atent al acceleratiei, in special la iesirea din viraje. Daca vehiculul incepe sa supravireze, este recomandat sa rotesti volanul in directia in care spatele masinii aluneca, adica sa „contravirezi”. Aceasta miscare contrar intuitiva ajuta la redobandirea controlului asupra masinii. De asemenea, evita franarea brusca in timpul supravirarii, deoarece aceasta poate agrava pierderea aderentei la rotile din spate.

2. Supravirare si subvirare - grad de pericol si informatii despre asigurari

Subvirarea si supravirarea: despre pericolele ascunse ale sofatului si cum sa ramai in siguranta la volan-3

Poza de Hareez Hussaini pe Unsplash

Disputa intre subvirare vs. supravirare in ceea ce priveste pericolul pe care il prezinta depinde de mai multi factori, inclusiv experienta soferului si conditiile de drum. In general, subvirarea este considerata mai putin periculoasa, deoarece vehiculul tinde sa se deplaseze in linie dreapta, ceea ce ofera soferului mai mult timp sa reactioneze.

In contrast, supravirarea este adesea mai periculoasa, deoarece masina poate sa derapeze brusc si sa se roteasca necontrolat, punand soferul si pasagerii in pericol de a iesi de pe drum sau de a lovi alte vehicule. Acest fenomen este mai greu de corectat, necesita reactii rapide si precizie in manevrarea volanului, ceea ce poate fi dificil in conditii de stres sau pentru soferii neexperimentati.

Un alt aspect important legat de subvirarea si supravirarea este necesitatea de a avea asigurari adecvate. Asigurarea RCA (raspundere civila auto) este obligatorie si acopera daunele provocate de un accident de catre soferul asigurat. In contextul unei subvirari sau supravirari, RCA-ul va acoperi daunele materiale si vatamarile corporale provocate altor persoane, dar nu si propriile daune.

In schimb, asigurarea CASCO, care este facultativa, acopera si daunele suferite de vehiculul tau in urma unei subvirari sau supravirari. Aceasta include atat daunele cauzate de coliziuni cu alte vehicule sau obiecte, cat si cele rezultate din derapaje, rasturnari sau alte incidente similare. De asemenea, CASCO poate acoperi si daunele provocate de fenomene naturale, furt, vandalism sau incendiu.

Pe langa cunoasterea modului in care apar subvirarea si supravirarea si cum pot fi acestea evitate, este important sa acorzi atentie si altor aspecte care tin de masina ta. De exemplu, intretinerea corecta a vehiculului joaca un rol vital in prevenirea acestor fenomene. Anvelopele uzate sau cu presiune incorecta, amortizoarele defecte si franele ineficiente pot contribui semnificativ la aparitia subvirarii si supravirarii.

In concluzie, supravirarea si subvirarea sunt doua fenomene care pot pune in pericol siguranta rutiera daca nu sunt gestionate corespunzator. Desi subvirarea este in general mai putin periculoasa decat supravirarea, ambele necesita abilitati de sofat corespunzatoare pentru a fi corectate eficient. Astfel, informarea si pregatirea corespunzatoare sunt cele mai bune arme impotriva riscurilor asociate cu subvirarea si supravirarea.