Prin incheierea unui contract de asigurare, clientii transfera catre societatile de asigurari riscurile producerii unor incidente din care pot rezulta pagube materiale, raniri mai mult sau mai putin grave sau chiar decese. In schimbul platii unei sume de bani accesibile, societatea de asigurare se obliga ca in cazul aparitiei riscului sa plateasca o despagubire catre client sau catre mostenitorii acestuia. Legislatia din Romania prevede in mod clar care sunt elementele obligatorii ale unui contract de asigurare necesare pentru intelegerea cat mai exacta a drepturilor si obligatiilor celor doua parti semnatare.
In articolul de mai jos vei afla care sunt elementele obligatorii ce trebuie sa fie trecute intr-un contract de asigurare si care este modalitatea prin care aceste informatii trebuie sa fie furnizate pentru a nu aparea posibilitatea unor neintelegeri sau a unor abuzuri.
Documentul legislativ ce reglementeaza elementele existente intr-un contract de asigurare este Ordinul Comisiei de Supraveghere a Asiguratorilor numarul 23/2009, publicat in Monitorul Oficial in acelasi an. Reglementarea a fost introdusa pentru a se evita eventualele abuzuri din partea societatilor de asigurari, fiind o forma de protectie a consumatorului, dar si un element care sa ofere firmelor de asigurare un exemplu de realizare a unui document clar si usor de consultat.
Elementele principale ale contractului de asigurare sunt urmatoarele:
Regulamentele existente in domeniul asigurarilor au fost introduse pentru incheierea unui contract clar, fara ambiguitati, care sa nu ofere motive de disputa intre cele doua parti. In primul rand, se prevede ca toate informatiile sa fie furnizate clientului pe un suport durabil (precum hartia) sau pe suport electronic, dar in asa fel incat sa se poata confirma luarea la cunostinta a acestora de catre client. Documentele sunt redactate in limba romana cu fonturi usor de citit, dimensiunea minima a caracterelor fiind de zece. Contractul va fi realizat obligatoriu in cel putin doua exemplare, ambele parti primind cate unul original, copiile neavand valoare juridica.
In al doilea rand, un contract de asigurare corect trebuie sa cuprinda toate elementele prevazute in regulament, in asa fel incat chiar si clientii care nu au cunostinte aprofundate in domeniul asigurarilor sa inteleaga fara probleme care sunt drepturile si obligatiile ambelor parti, atat in cazul unor asigurari facultative, cum este asigurarea facultativa a locuintei sau asigurarea CASCO, cat si in cazul asigurarilor obligatorii, cum este asigurarea PAD sau asigurarea RCA.
In concluzie, persoanele care doresc sa incheie un contract de asigurare de bunuri, de sanatate si de viata, ar trebui sa cunoasca in amanunt care sunt elementele ce nu trebuie sa lipseasca dintr-un astfel de document.
Sursa foto: Shutterstock.com