Elementele contractului de asigurare - Informatii obligatorii, puse la dispozitia clientilor

Prin incheierea unui contract de asigurare, clientii transfera catre societatile de asigurari riscurile producerii unor incidente din care pot rezulta pagube materiale, raniri mai mult sau mai putin grave sau chiar decese. In schimbul platii unei sume de bani accesibile, societatea de asigurare se obliga ca in cazul aparitiei riscului sa plateasca o despagubire catre client sau catre mostenitorii acestuia. Legislatia din Romania prevede in mod clar care sunt elementele obligatorii ale unui contract de asigurare necesare pentru intelegerea cat mai exacta a drepturilor si obligatiilor celor doua parti semnatare.

In articolul de mai jos vei afla care sunt elementele obligatorii ce trebuie sa fie trecute intr-un contract de asigurare si care este modalitatea prin care aceste informatii trebuie sa fie furnizate pentru a nu aparea posibilitatea unor neintelegeri sau a unor abuzuri.

1. Elemente obligatorii ale contractului de asigurare

contract de asigurare-min

Documentul legislativ ce reglementeaza elementele existente intr-un contract de asigurare este Ordinul Comisiei de Supraveghere a Asiguratorilor numarul 23/2009, publicat in Monitorul Oficial in acelasi an. Reglementarea a fost introdusa pentru a se evita eventualele abuzuri din partea societatilor de asigurari, fiind o forma de protectie a consumatorului, dar si un element care sa ofere firmelor de asigurare un exemplu de realizare a unui document clar si usor de consultat.

Elementele principale ale contractului de asigurare sunt urmatoarele:

  • Partile semnatare ale contractului identificate clar prin elemente sigure;
  • Interesul asigurarii este reprezentat de relatia dintre asigurat si obiectul asigurarii. Aceasta relatie este diferita in functie de specificul asigurarii (asigurari de bunuri, de raspundere civila si de persoane);
  • Obiectul asigurarii este reprezentat de elementul asigurat, ca de exemplu un bun anume, un atribut al persoanei sau o raspundere civila fata de o terta persoana;
  • Riscul asigurarii este mijlocul prin care apare o paguba pe care societatea de asigurari este obligata sa o acopere. Acest risc este un eveniment viitor ce poate aparea la un moment dat si care afecteaza partial sau integral bunul asigurat (obiecte, patrimoniu, sanatatea, integritatea fizica sau chiar viata);
  • Suma asigurata se refera la valoarea maxima a raspunderii asiguratorului ce poate fi platita in cazul aparitiei unui risc. Pentru asigurarile de bunuri, aceasta suma este situata pana la valoarea reala a bunului, nefiind permisa o supraasigurare, deoarece se considera ca in acest caz asiguratul ar putea fi interesat in producerea unui eveniment care sa justifice incasarea despagubirilor. Valoarea sumei asigurate este variabila, in functie de tipul de asigurare. De exemplu, in cazul raspunderii civile obligatorii, suma este hotarata prin lege, iar in cazul asigurarilor de persoane nu exista o limita nici minima, nici maxima;
  • Prima de asigurare este suma de bani pe care asiguratul trebuie sa o plateasca firmei de asigurare pentru ca aceasta sa preia riscul;
  • Paguba si despagubirea de asigurare sunt sumele de bani pe care asiguratorul se angajeaza sa le plateasca in cazul aparitiei unor daune la adresa elementului asigurat.

2. Modalitatea legala de furnizare a elementelor contractului de asigurare catre clienti

Regulamentele existente in domeniul asigurarilor au fost introduse pentru incheierea unui contract clar, fara ambiguitati, care sa nu ofere motive de disputa intre cele doua parti. In primul rand, se prevede ca toate informatiile sa fie furnizate clientului pe un suport durabil (precum hartia) sau pe suport electronic, dar in asa fel incat sa se poata confirma luarea la cunostinta a acestora de catre client. Documentele sunt redactate in limba romana cu fonturi usor de citit, dimensiunea minima a caracterelor fiind de zece. Contractul va fi realizat obligatoriu in cel putin doua exemplare, ambele parti primind cate unul original, copiile neavand valoare juridica.

In al doilea rand, un contract de asigurare corect trebuie sa cuprinda toate elementele prevazute in regulament, in asa fel incat chiar si clientii care nu au cunostinte aprofundate in domeniul asigurarilor sa inteleaga fara probleme care sunt drepturile si obligatiile ambelor parti, atat in cazul unor asigurari facultative, cum este asigurarea facultativa a locuintei sau asigurarea CASCO, cat si in cazul asigurarilor obligatorii, cum este asigurarea PAD sau asigurarea RCA.

In concluzie, persoanele care doresc sa incheie un contract de asigurare de bunuri, de sanatate si de viata, ar trebui sa cunoasca in amanunt care sunt elementele ce nu trebuie sa lipseasca dintr-un astfel de document.

Sursa foto: Shutterstock.com