radiere auto

Procedura de radiere a autovehiculelor poate sa fie complicata pentru soferii care nu stiu ce acte sunt necesare atunci cand doresc sa isi scoata masina din circulatie, in conformitate cu prevederile legislative in vigoare. In realitate, acest proces birocratic poate sa decurga mult mai usor daca fiecare sofer are la cunostinta anumite aspecte si se pregateste corespunzator pentru acesta.

In acest articol, vei putea gasi informatii punctuale referitor la documentele de care ai nevoie atunci cand doresti sa iti radiezi autovehiculul. Totodata, vom stabili si cadrul legal in care poti solicita radierea masinii tale.

1. Radierea auto fara acte - cand este necesara radierea unei masini?

Radierea auto este o procedura prin care un autovehicul este eliminat din registrele auto ale institutiilor din Romania care se ocupa cu tinerea in evidenta a autovehiculelor. Mai mult decat atat, exista unele situatii in care un vehicul nu va mai figura vreodata pe piata auto.

Cadrul legislativ din Romania prevede contextul in care se poate solicita si efectua radierea din circulatie a vehiculelor. Mai precis, Ordinul nr. 1501 din 13 noiembrie 2006 privind procedura inmatricularii, inregistrarii, radierii si eliberarea autorizatiei de circulatie provizorie sau pentru probe a vehiculelor, publicată în Monitorul Oficial nr. 876 din 26 octombrie 2006 contine reglementari pe acest subiect.

Astfel, proprietarii de vehicule inmatriculate sau iregistrate au dreptul sa depune o cerere solicitand radierea vehiculului, daca in prealabil fac dovada depunerii acestora intr-un spatiu adecvat.

In ceea ce priveste situatiile in care un proprietar de autovehicul poate solicita radierea masinii sale, acestea pot fi:

  • cazul in care un vehicul va fi casat, dezmembrat sau predat unei unitati specializate care va efectua dezmembrarea acestuia (de exemplu in programul RABLA, vehiculul este dus la REMAT);
  • scoaterea definitiva din tara a vehiculului (in situatia in care proprietarul si masina parasesc definitiv teritoriul Romaniei);
  • cazul in care vehiculul a fost furat, iar furtul a fost declarat la autoritatile competente;
  • transferul autovehiculului inregistrat in proprietatea unei altei persoane (mostenire, divort, partaj etc.).

Atentie: este obligatoriu ca proprietarii de autoturisme sa solicite radierea din circulatie in termen de maximum 30 de zile de la data la care au fost sesizate, in cazurile de mai sus

Mai exista situatia in care unele vehicule declarate de autoritatile administratiei publice locale ca neavand stapan sau ca fiind abandonate, se vor radia din oficiu la termen de 30 de zile de la primirea dispozitiei.

Totodata, potrivit legii, vehiculul pentru care institutia Politiei Rutiere romane a solicitat scoaterea din circulatie se radiaza de la data comunicarii masurii respective.

Autoritatile care efectueaza radierile de vehicule (precum DRPCIV) au responsabilitatea sa comunice electronic, in fiecare luna la organul fiscal competent al autoritatii administratiei publice locale (de exemplu, Directia de taxe si impozite locale).

2. Acte necesare pentru radierea unui autovehicul - de ce documente ai nevoie?

Procesul de radiere a unui vehicul se desfasoara in doua etape: RADIERE FISCALA SI RADIEREA DIN CIRCULATIE propriu-zisa. Prima etapa, RADIEREA FISCALA este premergatoare radierii din circulatie si va fi efectuata la Directia Taxe si Impozite Locale a localitatii.

Documentele necesare in vederea radierii fiscale a unui autovehicul sunt:

  • Declaratia pentru scoaterea din evidente a mijlocului de transport;
  • Cerere pentru eliberarea certificatului de atestare fiscala;
  • Certificatul de distrugere (obligatoriu in trei exemplare) sau actul de vanzare cumparare (cinci exemplare);
  • Certificatul de radiere eliberat de politie pentru mijloacele de transport radiate conform art.6 din OUG nr. 189/2005;
  • Actul de identitate al solicitantului (copie + original);
  • Actul de identitate al vanzatorului/cumparatorului * acolo unde este cazul (copie dupa original);
  • Cartea de identitate a vehiculului (copie + original);
  • Fisa de inmatriculare a vehiculului (original);
  • In cazul depunerii documentelor prin mandatar, este necesara procura in forma autentica, care va fi depusa la institutie in original sau in copie legalizata.

După ce ai obtinut dovada scoaterii din evidentele fiscale a vehiculului - certificatul de atestare fiscala - va trebui sa depui la sediul DRPCIV (Serviciul Public Comunitar Directia Permise si Inmatriculari Auto) din judetul tau urmatoarele acte pentru RADIEREA DIN CIRCULATIE:

  • Cererea solicitantului (disponibila pentru a fi descarcata direct pe site-urile DRPCIV);
  • Certificatul de atestare fiscala;
  • Dovada depozitarii autovehiculului intr-un spatiu adecvat, conform prevederilor legale;
  • Certificatul de inmatriculare al autovehiculului - original;
  • Placutele cu numarul de inmatriculare;
  • Cartea de identitate a vehiculului - in original; (! doar pentru vehiculele înmatriculate dupa 1 iulie 1993);
  • Certificatul de radiere – obligatoriu in 3 exemplare;
  • Actul de identitate al solicitantului, in original;
  • Numai in cazul persoanelor juridice: documentele care atesta dobandirea personalitatii juridice, denumirea si sediul (spre exemplu: certificat constatator eliberat de Oficiul Național al Registrului Comertului), precum si preimputernicirea reprezentantului legal al acestora vor fi depuse în copie;
  • O procura speciala autentificata de notarul public, in cazul special in care documentele vor fi depuse de o alta persoana decat titularul/proprietarului vehiculului.

! DRPCIV elibereaza, de asemenea, autorizatii de circulatie provizorii, precum si noi certificate de inmatriculare (in anumite situatii), unde este necesara depunerea dovezii politei OBLIGATORII RCA pentru autovehicul.

Asadar, colaborarea cu insitutiile statului va fi una mai eficienta daca fiecare sofer are informatiile la indemana si se pregateste corespunzator pentru procesul de radiere a vehiculului sau.

Sursa foto: pexels.com.