Alegerea si achizitionarea masinii potrivite pentru tine si familia ta este un proces care nu are loc peste noapte. In functie de nevoile fiecarei familii, este necesara o documentare si o analiza indelungata a pietei de vanzari auto, din simplul motiv ca o astfel de achizitie reprezinta o investitie pe termen lung, mai ales atunci cand ai economisit o buna perioada de timp pentru a strange finantele necesare.
In functie de bugetul fiecarei familii, te poti orienta la piata de masini noi sau masini second-hand. In aceasta a doua categorie intra masinile rulate, cu unul sau mai multi proprietari anteriori. In functie de modul de intretinere si grija pe care au acordat-o proprietarii anteriori, poti gasi si pe piata de masini second-hand adevarate bijuterii care sa arate impecabil si sa fie intr-o stare de intretinere foarte buna.
Insa, inainte de achizitionarea propriu-zisa a masinii, specialistii recomanda verificarea kilometrajului si verificarea istoricului auto a respectivei masini. Daca nu stii ce presupune acest proces, te ajutam noi. In randurile ce urmeaza, vom detalia ce presupune acest proces de verificare istoric auto gratis, unde se face si care sunt avantajele pe care ti le ofera tie, ca posibil cumparator al unei masini.
Pe langa nevoia reala a unei masini pentru drumurile si deplasarile zilnice pe care le avem de facut, unii oameni isi doresc sa achizitioneze o masina si din alte considerente, unul dintre ele fiind caracteristicile specifice ale masinii dorite, puterea motorului sau aspectul interesant al acesteia. Insa, din dorinta de a deveni proprietarul masinii dorite cat mai repede, unii cumparatori sar peste pasul esential de verificare al istoricului acesteia, iar acest lucru poate aduce consecinte neplacute pe termen lung.
De ce este recomandat sa faci o verificare a kilometrajului si a istoricului masinii?
Statisticile efectuate de specialistii in domeniu arata ca 22,8% dintre masinile carora le-a fost verificat istoricul in tara noastra au necesitat, ulterior, reparatii ale caroseriei. De asemenea, o treime din autoturismele second-hand ce se vand pe teritoriul tarii noastre au kilometrajul modificat, cu scopul de a parea mai putin utilizate decat sunt in realitate.
Primul lucru pe care trebuie sa il iei in calcul atunci cand cauti sa achizitionezi o masina second-hand trebuie sa fie siguranta pe care aceasta ti-o ofera. In multe instante, cei care se ocupa cu vanzarea acestor masini pun in practica o metoda de derulare inapoi a kilometrilor parcursi de masina, astfel incat posibilul cumparator sa fie mai tentat sa o cumpere. Verificarea istoricului masinii si aflarea numarului de kilometri reali ai acesteia sunt date clare care iti spun cat de utilizata a fost masina de-a lungul timpului, dar si daca a fost implicata in accidente. Aceasta investigatie trebuie sa fie facuta din surse sigure, inainte de a lua decizia de a cumpara masina, pentru a sti exact cu ce tip de masina vei circula.
Exista situatii in care numarul de kilometri reali este micsorat cu doar un mic procentaj inainte de verificarea RAR, iar in acest caz, posibilul cumparator posibil sa nu afle niciodata si nici sa nu sesizeze acest lucru in modul de functionare al masinii. Dar exista si cazuri extreme, in care vanzatorii de masini second-hand deruleaza inapoi numarul de kilometri cu zeci, chiar sute de mii de kilometri - asta se va reflecta cu siguranta in modul in care masina functioneaza, iar un cunoscator in acest domeniu va simti diferenta in momentul conducerii masinii.
Din pacate, daca numarul de kilometri a fost derulat inapoi, iar tu ai realizat acest lucru abia dupa cumpararea masinii, este de responsabilitatea ta sa demonstrezi ca cel care ti-a vandut masina te-a inselat.
Problemele provocate de modificarea numarului de kilometri reali ai masinii pot pune in pericol siguranta ta la volanul acelei masini si pot conduce la daune materiale semnificative pe termen lung, precum nevoia unor reparatii ale caroseriei. Aceasta practica de modificare a numarului de kilometri reali este doar un mijloc prin care cei care vand masini second-hand se asigura ca vor putea sa faca bani de pe urma necunoscatorilor in domeniul auto. Din fericire, exista modalitati prin care sa afli cu exactitate cat de multi kilometri a parcurs masina pe care doresti sa o cumperi, dar si daca a fost sau nu implicata in accidente.
Acronimul RAR sau RAROM reprezinta Registrul Auto Roman, o institutie tehnica de specialitate, din cadrul Ministerului Transporturilor, careia i s-a atribuit autoritate in domeniul sigurantei rutiere si a protectiei mediului inconjurator. Incepand cu anul 2019, aceasta institutie a lansat aplicatia Istoric Vehicul, care pune la dispozitia celor ce isi doresc sa isi achizitioneze o masina second-hand, rapoarte detaliate asupra istoricului masinii. Singura conditie pentru ca datele masinii sa se afle in baza de date este ca aceasta sa fi fost inscrisa la Registrul Auto.
Exista doua tipuri de rapoarte pe care cei de la RAR, prin aplicatia Istoric Vehicul, le pot pune la dispozitia cetatenilor interesati de cumpararea unei masini.
Primul tip de raport este gratuit, nu se percepe nicio taxa pentru obtinerea acestuia si contine date despre realizarea ITP-ului masinii, numarul de kilometri reali inregistrati in bordul masinii, precum si valabilitatea cartii de identitate a masinii si gradul de poluare al acesteia.
Pentru cei care doresc sa afle mai multe detalii despre masina pe care doresc sa o cumpere, Registrul Auto Roman pune la dispozitie un raport mai detaliat, contra unei taxe modeste. Prin solicitarea acestui document, cumparatorii pot afla daca masina a fost implicata in accidente rutiere, daca are istoric de daune. Acest lucru este posibil prin colaborarea RAR cu societatile de asigurari auto, precum si centrele de reparatii si service auto autorizate. Ca o paranteza, acestea sunt situatiile in care politele RCA sau CASCO vin in ajutorul celui care doreste sa cumpere masina.
In cazul ambelor rapoarte, cel ce doreste sa verifice istoricul masinii este nevoit sa introduca in aplicatia Istoric Vehicul numarul de sasiu sau de caroserie si adresa de e-mail. In cazul raportului detaliat cu istoricul daunelor, inainte de eliberarea raportului, solicitantul va fi directionat catre pagina de plata online a taxei standard.
Raportul cu istoricul daunelor cuprinde informatii specifice, precum :
Aceste rapoarte sunt, intr-o oarecare masura, incomplete, deoarece datele oferite de RAR despre configuratia masinii sunt valabile doar la momentul in care sunt solicitate. Aceste informatii nu sunt destinate comercializarii, in scopul de a fi prezentate unui eventual cumparator pentru a facilita vanzarea masinii.
Registrul Auto Roman are termene si conditii foarte clare si bine stabilite in ceea ce priveste solicitarea acestor informatii. Printre acestea se numara si faptul ca, daca solicitantul acceseaza in mod abuziv aplicatia de mai multe ori, cerand informatii despre acelasi vehicul, acestuia ii va fi restrictionat accesul.
Este recomandat si important ca atunci cand ai pus ochii pe un automobil second-hand pe care ti-l doresti, sa ii faci o verificare amanuntita inainte. De preferat ar fi sa alegi o autoritate sau o companie la latitudinea ta, nu la cea a vanzatorului, astfel vei sti ca informatiile primite nu vor putea fi distorsionate de catre acesta.
O masina poate parea intacta si aproape noua din punctul de vedere al kilometrajului, pentru ca de fapt sa ascunda daune severe ale caroseriei si structurii de siguranta, punandu-te astfel in pericol de fiecare data cand o vei conduce.
Pe langa rapoartele pe care le poti obtine de la Registrul Auto Roman, gratis sau contra cost, mai exista pe piata cateva companii care efectueaza astfel de verificari amanuntite ale masinilor, in unele cazuri poate mai detaliate decat cele ale RAR.
In cazul rapoartelor RAR, acestea pot fi oarecum incomplete, mai ales daca modificarile kilometrajului au fost facute inainte ca masina sa ajunga intr-o statie ITP sau la sediul RAR.
Diferenta majora intre raportele RAR si rapoartele oferite de celelalte companii de pe piata care ofera acest serviciu este ca, in cazul Registrului Auto Roman, detaliile oferite fac referire doar la daunele survenite pe teritoriul tarii noastre. In cazul celorlalte companii, sunt detaliate incidentele aparute si inainte de intrarea in tara a masinii.
Bineinteles tot contracost, aceste companii iti pot da informatii despre :
In ceea ce priveste taxa perceputa de aceste companii, nu este cu mult mai mare decat cea perceputa de cei de la Registrul Auto.
Cumpararea unei masini nu este deloc o achizitie pe care sa o faci de azi pe maine. In cele mai multe cazuri, oamenii sunt nevoiti sa faca economii si sa limiteze alte cheltuieli, cu scopul de a pune deoparte pentru a-si permite o masina buna. Chiar daca optezi pentru o masina second-hand, asta nu inseamna ca aceasta nu trebuie sa fie in cea mai buna stare posibila.
Aceasta practica de derulare inapoi a kilometrajului este foarte des intalnita in zilele noastre, din pacate, si cum spuneam mai sus, nu exista cadru legal care sa o condamne specific.
Exista multe persoane si chiar entitati in domeniul vanzarilor auto care profita de necunostinta de cauza a cumparatorului si vand, astfel, masini cu grave probleme de functionare sau care au suferit daune majore, pe post de masini putin utilizate si in stare buna de functionare.
Astfel, pentru a evita o astfel de inselatorie, apeleaza la un serviciu de verificare a istoricului masinii, fie ca vorbim de RAROM sau orice alta companie din domeniu. Taxa perceputa pentru obtinerea unui astfel de raport amanuntit nu se compara nici pe departe cu cheltuielile pe care le poti suporta in cazul in care masina cumparata de tine va avea nevoie de reparatii majore.
Acestea fiind spuse, speram ca informatiile prezentate de noi iti vor fi de ajutor si te vor inspira sa previi o cheltuiala de care bugetul tau nu are nevoie, cumparand, astfel, o masina cu un istoric curat.
Sursa foto: Unsplash.com