Romanii sunt printre europenii care achizitioneaza des automobile, atat noi, cat si second-hand. Dupa realizarea unei astfel de cumparaturi, legea obliga noii proprietari sa inmatriculeze autovehiculele prin urmarea unei proceduri exacte. In functie de tipul de autovehicul achizitionat, daca este nou sau la mana a doua, luat din Romania, dintr-o tara UE sau din afara Uniunii Europene, noii proprietari au obligatia de a prezenta institutiilor statului un numar de documente diverse. Cunoasterea acestei proceduri este necesara pentru ca operatiunea de inmatriculare sa se desfasoare fara probleme, mai ales in conditiile in care, de cele mai multe ori, operatiunea este dusa la bun sfarsit dupa statul la coada ore intregi.
In articolul de mai jos vei afla care sunt actele necesare daca te afli in situatia in care ai cumparat o masina noua sau una second-hand, din tara sau din strainatate. De asemenea, vei putea consulta cateva sfaturi utile, care te vor ajuta, cu siguranta, sa scapi cat mai repede si fara stres de aceasta obligatie legala.
Dupa realizarea achizitiei auto, noii proprietari au obligatia potrivit legii ca in maximum 30 de zile sa definitiveze operatiunea de inmatriculare prin intocmirea unui dosar destul de stufos, de altfel, ce contine diverse tipuri de acte necesare pentru intrarea in posesie deplina si pentru preluarea tuturor raspunderilor ce provin din acest lucru. Procedura este una destul de complexa, aceasta fiind diferita in functie de tara de origine a masinii cumparate si daca a mai fost sau nu inmatriculata pana in momentul respectiv.
Prin eliminarea unor taxe, statul roman a reusit sa usureze sensibil efortul financiar ce trebuie facut de noii proprietari, sumele fiind accesibile, aproximativ 100 de lei pentru masinile achizitionate din Romania sau inmatriculate in tara si aproximativ 600 de lei pentru cele provenite din afara granitelor. Neplacerile sunt, insa, de alta natura, anume cele legate de timpul petrecut la diverse ghisee ale institutiilor statului roman, programarile la DRPCIV (Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor) fiind destul de greu de facut, avand in vedere numarul mare de cereri in aceasta privinta.
Luand in considerare toate aceste elemente, persoanele interesate (fizice sau juridice) de inmatricularea automobilelor ar trebui sa cunoasca in detaliu ce trebuie sa contina un dosar pentru a nu fi in situatia neplacuta in care sa stea la coada cateva ore bune si de a ajunge la ghiseu unde sa descopere ca le mai lipseste o hartie.
In ceea ce priveste inmatricularea masinilor noi cumparate din Romania, procedura este cea mai simpla, majoritatea documentelor fiind puse la dispozitie de catre firma care vinde masina in cauza. Un astfel de dosar trebuie sa cuprinda in mod obligatoriu urmatoarele documente:
In cazul in care cumparatorul este o persoana juridica, se vor adauga la dosar documentele care arata dobandirea personalitatii juridice, denumirea si sediul companiei si o imputernicire care sa ateste ca persoana cumparatoare este reprezentanta legala a firmei. Daca achizitia se face prin semnarea unui contract de leasing, se va atasa la dosar si extrasul din contract, care arata informatiile cu privire la vehicul, vanzator, cumparator si durata contractului.
Achizitia unui autoturism second-hand este o operatiune prin care au trecut majoritatea conducatorilor auto din Romania, piata din tara noastra fiind in acest sens extrem de dinamica. Procedura de inmatriculare a unui astfel de autoturism este asemanatoare cu cea a unui vehicul nou cu cateva adaugiri important de stiut.
Astfel, este necesar sa fie prezent certificatul de inmatriculare al fostului proprietar, in care sa fie mentionat in spatiul special transmiterea dreptului de proprietate. De asemenea, in cazul in care vechiul proprietar nu-si manifesta dorinta de a pastra vechile numere, la predarea dosarului trebuie aduse si acestea.
Pentru transcrierea dreptului de proprietate, fisa de inmatriculare nu mai este necesara, deoarece aceasta exista deja, ci este nevoie doar de copii dupa contractele de vanzare, semnate de cele doua parti implicate si vizate de ANAF care sa dovedeasca plata taxelor si impozitelor. Lipsa acestei vize face ca documentul sa fie unul nul, iar procesul de inmatriculare nu va putea continua pana la remedierea situatiei.
Achizitionarea unor autovehicule din afara Romaniei reprezinta o parte importanta a pietei auto, numerosi cumparatori fiind atrasi de preturile mult mai bune pe care le pot gasi in cazul acesta. In privinta inmatricularii lor exista doua proceduri diferite, una pentru masinile cumparate din tarile Uniunii Europene (in special din Germania, Italia, Franta, Belgia) si una pentru cumpararea unor masini noi sau second-hand de import, din afara Uniunii Europene (in special din Anglia).
Pentru inmatricularea masinilor achizitionate din tarile Uniunii Europene, dosarul cu acte trebuie sa contina urmatoarele documente:
Achizitiile unor masini din afara Uniunii Europene trec printr-o procedura aparte, deoarece in acest caz statul roman solicita plata unor taxe vamale pentru importul definitiv sau temporar al acestora. Astfel, se va plati o taxa vamala de 10% din valoarea masinii plus TVA-ul. Exista, insa, posibilitatea scutirii de plata taxelor vamale daca masina inmatriculata a fost fabricata intr-un stat al Uniunii Europene.
Pe langa dovada platii acestor sume, dosarul trebuie sa contina toate documentele care sunt prevazute pentru inmatricularea masinilor din tarile Uniunii Europene, inclusiv certificatul de autenticitate eliberat de Registrul Auto Roman, cat si documentele de inmatriculare originale, eliberate de tara de provenienta, inclusiv placutele cu numerele de inmatriculare, fie provizorii, rosii sau definitive.
Pentru inmatricularea unui astfel de autovehicul, exista si modalitatea de restabilire a domiciliului, in care taxele vamale nu mai trebuie platite, conditia fiind ca persoana care doreste inmatricularea sa fi locuit cel putin un an in statul din afara Uniunii Europene, cu forme legale, si sa fi dobandit masina cu cel putin 6 luni in urma. In acest caz, trebuie parcursi niste pasi suplimentari, dupa cum urmeaza:
Experientele din anii anteriori au fost de multe ori negative, pentru ca inmatricularea automobilelor a devenit foarte stresanta in urma vizitelor nesfarsite pe la diversele autoritati ale statului roman, a birocratiei excesive si, in special, a cozilor interminabile la care se petreceau zile intregi pentru a se descoperi ca dosarul nu este complet.
In ultima perioada, statul roman a implementat anumite masuri prin care inmatricularea devine mai usor de realizat. Specialistii in domeniul auto au cateva recomandari pentru persoanele ocupate, care nu sunt dispuse sa-si piarda din timpul pretios si sa-si puna rabdarea la incercare:
In concluzie, inmatricularea unui autovehicul in Romania poate reprezenta un moment destul de dificil, pentru ca birocratia este una complexa, iar persoanele care apeleaza la aceasta procedura sunt foarte multe, ceea ce se traduce in practica printr-o aglomeratie excesiva la birourile directiilor de inmatriculare. Informarea din timp asupra documentelor necesare pentru inmatriculare poate scuti persoanele de multe batai de cap, de vizite in plus la ghisee aglomerate. Nu uita ca este necesar sa inchei o polita RCA la o firma de asigurari de top, iar daca iti doresti un grad sporit de protectie, polita CASCO este si ea potrivita pentru tine.
Sursa foto: Shutterstock.com, Ro.pinterest.com