TOTUL despre instrainarea auto_ pasii si actele necesare pentru o vanzare fara probleme

Te-ai hotarat sa iti vinzi masina sau sa o cumperi de la cineva si inca nu stii ce pasi trebuie sa urmezi sau la cine sa apelezi pentru a fi sigur ca procesul de instrainare si dobandire auto se realizeaza fara nicio problema? Ei bine, ai ajuns exact unde trebuie pentru ca in acest articol iti vom descrie pas cu pas toate procedurile pe care trebuie sa le urmezi, astfel incat sa iti vinzi masina sau sa o cumperi repede si cu toate actele in regula.

Informatiile despre vanzarea si cumpararea unui autoturism par sa se schimbe de la an la an, unele dintre ele nefiind foarte clare daca ne gandim la numeroasele situatii in care procesul de vanzare si cumparare a unei masini se realizeaza fara a fi 100% legal. Cea mai intalnita problema este lipsa fiscalului care conduce la un proces de vanzare-cumparare fara o baza legala. Din acest motiv, toate informatiile prezentate in acest articol sunt explicite, asa ca parcurge-le cu rabdare, atentie si incredere. Nu uita ca inainte de a instraina un autovehicul, este obligatoriu ca polita RCA sa fie valabila, la fel si inspectia tehnica periodica (ITP-ul).

1. Instrainare auto cu contract de vanzare-cumparare

In acest caz, trebuie sa fie cat se poate de clar faptul ca poti vinde o masina unei alte persoane fizice doar daca exista un contract de vanzare-cumparare. Daca tu ai calitatea de vanzator, atunci va fi necesar sa scoti masina de pe numele tau de la FISC (sau institutia de taxe si impozite de care apartii conform domiciliului din actul de identitate), in timp ce cumparatorul va trebui sa o introduca la un centru de taxe si impozite, de preferat la cel de care apartine dupa adresa de domiciliu inscrisa in actul de identitate. Pare simplu, nu? Totusi, trebuie sa respecti o serie de conditii pentru ca procesul de vanzare-cumparare sa se desfasoare in conditii de deplina legalitate. In caz contrar, este posibil sa fii victima unei inselatorii, indiferent daca esti vanzator sau cumparator – aceasta situatie neplacuta se poate intampla ambelor parti.

Pentru inceput, vanzatorul masinii are obligatia sa incheie contractul in aceeasi zi in care masina a fost scoasa din evidenta fiscala. Conditiile actuale ofera acestei entitati posibilitatea de a nu accepta intarzieri atunci cand o persoana doreste sa isi scoata autovehiculul de pe ROL. Apoi, cumparatorul are obligatia ca in termen de 30 de zile de la data emiterii contractului de vanzare-cumparare sa inscrie masina pe numele sau la taxe si impozite. In cazul in care cumparatorul depaseste termenul limita si inscrie autovehiculul dupa expirarea celor 30 de zile prevazute de lege, risca o amenda direct proportionala cu capacitatea cilindrica a masinii (sau egala cu valoarea impozitului pe care il va avea de platit). Cu alte cuvinte, daca impozitul pe proprietate (masina) este de 100 lei, amenda (sau penalizarea) va fi tot in cuantum de 100 de lei, totalul de plata pe care cumparatorul va trebui sa il suporte fiind de 200 de lei.

De-a lungul timpului, s-au tot intalnit situatii in care cumparatorul a fost pacalit. Cum putem evita acest lucru? Simplu: plateste valoarea autovehiculului abia dupa ce vanzatorul l-a scos din evidenta sa de la taxe si impozite pentru ca baza legala a contractului de vanzare-cumparare incheiat intre cele doua parti apare numai dupa ce vanzatorul a realizat toate procedurile impuse de FISC. In afara de eventuala inselatorie pe care o poate suferi cumparatorul, si vanzatorul poate intampina neplaceri in cazul in care nu scoate bunul de pe numele sau, iar aici ne referim la posibilele amenzi incasate sau imposibilitatea radierii autovehiculului in cazul in care acesta ramane fara acte. Acestea sunt motive foarte bine intemeiate pentru ca tu sa iti doresti ca vanzarea si cumpararea unui autovehicul sa fie 100% legala.

1.2. Lista completa de acte pentru scoaterea autovehiculului de la FISC

Inainte de a merge la taxe si impozite (sau FISC) pentru scoaterea autovehiculului din evidenta, vanzatorul trebuie sa indeplineasca doua conditii, si anume: sa se asigure ca are platite toate taxele si sa nu omita sa scoata masina din evidenta in aceeasi zi in care doreste sa incheie contractul de vanzare-cumparare.

In lista de acte necesare pentru instrainarea auto se afla copia dupa actul de identitate, o copie dupa cartea masinii, cinci exemplare de contract de instrainare-dobandire auto si cateva formulare tipizate completate pe care le gasesti la sediul institutiei de taxe si impozite.

1.3. Lista completa de documente pentru introducerea autovehiculului la FISC

Cumparatorul nu are vreo obligatie de indeplinit inainte de a se prezenta la taxe si impozite pentru inscrierea autovehiculului pe numele sau. In momentul in care ajunge la ghiseu, el trebuie sa aiba un dosar care sa contina o copie dupa buletin, o copie dupa cartea masinii, trei exemplare de contract de instrainare-dobandire auto (pe care le-a primit de la vanzator si neaparat cu stampila REMTII) si un formular tipizat completat, pe care il gaseste in cadrul institutiei, pentru a inscrie masina in evidentele fiscului.

2. Instrainare auto cu factura

In comparatie cu vanzarea si cumpararea unui autovehicul pe baza de contract, exista si o procedura pe baza de factura, care nu difera foarte mult de prima varianta. Cei care stiu cel mai bine cum arata si ce detalii trebuie sa includa o factura auto sunt companiile care au acest obiect de activitate (vand masini). Cele mai importante detalii pe care trebuie sa le contina o factura de acest tip sunt datele complete despre cele doua parti, vanzatorul si cumparatorul.

Instrainare auto cu factura

Asadar, in cazul in care vorbim despre un cumparator persoana fizica, datele necesare pe factura auto vor fi numele si prenumele (complet), adresa de domiciliu (din actul de identitate – in orice forma: CI, pasaport), codul numeric personal (CNP), seria si numarul actului de identitate.

In cazul in care vorbim despre o persoana juridica, atunci vor fi necesare informatii precum numele companiei, codul unic de inregistrare (CUI), numarul de inregistrare la Registrul Comertului si adresa sediului companiei. De asemenea, factura auto trebuie sa includa si marca, modelul si seria de sasiu ale masinii.

2.1. Lista completa de documente pentru scoaterea autovehiculului de la FISC pe baza de factura pentru persoane juridice

Scoaterea unei masini din evidenta fiscala a unei companii se face la Directia Generala de Impozite si Taxe Locale (DGITL), iar dosarul trebuie sa contina o copie dupa cartea masinii, o copie dupa certificatul de inregistrare al firmei cu calitatea de vanzator, factura auto in cinci exemplare, un formular pentru scoaterea masinii din evidenta fiscala a companiei si un formular completat in vederea emiterii certificatului fiscal. Persoana juridica are aceleasi obligatii ca o persoana fizica, adica trebuie sa aiba toate taxele platite. In caz contrar, autovehiculul nu va putea fi scos de pe numele companiei.

2.2. Lista completa de documente pentru introducerea autovehiculului la FISC pe baza de factura

Cumparatorul trebuie sa se prezinte la agentia de taxe si impozite de care apartine cu trei exemplare din factura de vanzare auto (neaparat cu toate stampilele puse la sediul fiscal de care a apartinut in trecut), cu certificatul fiscal, o copie dupa actul de identitate, o copie dupa cartea masinii si cu formularul tip completat pentru inregistrarea masinii in evidenta sa fiscala.

3. Model contract instrainare-dobandire auto

Exista un singur model de completare a contractului de instrainare-dobandire auto pentru ca vorbim despre un tipizat care contine cinci sectiuni: sectiunea dedicata vanzatorului, sectiunea cumparatorului, obiectul contractului, pretul stabilit pentru vanzare si sectiunea care contine anexe, data si locul semnarii actului de instrainare si dobandire auto si semnaturile celor doua parti implicate. Aceasta informatie te va ajuta sa iti dai seama daca actul pe care il completezi este in deplina legalitate sau nu.

Prima sectiune a contractului trebuie completata de persoana care vinde autovehiculul, adica de vanzator sau persoana care instraineaza bunul. Informatiile care trebuie completate difera doar daca vanzatorul este persoana fizica sau juridica. Daca vorbim despre o persoana fizica, atunci vor fi necesare datele de identificare ale acestuia, inscrise in actul de identitate (buletin, pasaport). Daca domiciliul fiscal nu este acelasi cu cel inscris in actul de identitate, atunci se noteaza si acesta.

In cazul in care procesul de vanzare-cumparare se va face printr-o procura de instrainare auto eliberata la notar, daca proprietarul bunului nu poate fi prezent, va fi nevoie de un imputernicit care va completa toate datele cerute in contract la sectiunea „Reprezentata prin...”. Apoi, daca vorbim despre o persoana juridica in calitate de vanzator, aceasta va completa aceleasi date de la sectiunea „Subscrisa” pana in momentul in care va fi nevoie de CNP sau CIF. In acest caz, este obligatorie completarea datelor la rubrica „Reprezentata prin...”.

A doua sectiune este dedicata cumparatorului sau persoanei care dobandeste bunul in urma semnarii actului de instrainare-dobandire auto. Pasii de completare sunt similari cu cei de la prima sectiune atat pentru persoane fizice, cat si pentru persoane juridice.

A treia sectiune este reprezentata de obiectul contractului – in acest caz, autovehiculul. Aici vanzatorul va trece toate datele masinii inscrise in certificatul de inmatriculare (sau talon) si cele din cartea de identitate a masinii (sau, pe scurt, cartea masinii). Informatiile cerute in acest contract sunt marca, modelul, seria motorului si cea de sasiu, anul de fabricare, capacitatea cilindrica, numarul cartii masinii, norma euro, data cumpararii initiale si actul doveditor, data la care urmeaza sa expire ITP-ul s.a.

A patra sectiune este dedicata pretului autovehiculului care face obiectul contractului. Vanzatorul si cumparatorul trebuie sa fie de acord cu pretul stabilit, iar acesta din urma trebuie notat atat in cifre, cat si in litere.

A cincea si ultima sectiune din contractul de instrainare-dobandire auto contine declaratii, eventuale anexe care vor fi atasate, data intocmirii actului de vanzare-cumparare si semnaturile ambelor parti implicate. In cazul in care nu exista anexe, se bifeaza casuta cu „Nu”. Iar daca exista anexe care trebuie atasate acestui contract, in situatii in care cele doua parti au stabilit si alte clauze contractuale decat cele prevazute de actul tipizat de instrainare-dobandire auto, va trebui bifata casuta cu „Da” si, implicit, atasate anexele.

De asemenea, a cincea sectiune cere si informatii referitoare la locul in care s-a realizat incheierea contractului de vanzare-cumparare auto, data la care s-a semnat si, totodata, semnaturile celor doua parti implicate (vanzatorul si cumparatorul).

Pentru a te asigura ca modelul de contract de instrainare-dobandire auto este corect si legal, poti face inainte o verificare pe site-ul celor de la Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV). Acolo vei gasi tipizatul dupa care te poti ghida inainte de a semna acest contract, fie ca esti cel care vinde, fie ca esti cel care urmeaza sa cumpere masina.

Procesul de instrainare auto poate parea destul de alambicat, insa acest lucru se intampla doar atunci cand nu cunosti foarte bine toate datele problemei. Odata ce ajungi sa stii toti pasii pe care trebuie sa ii parcurgi, astfel incat sa nu intampini neplaceri sau sa fii parte dintr-o ilegalitate, procesul de instrainare si dobandire auto se va desfasura rapid, iar tu te vei putea bucura de o vanzare fara probleme ori de noua achizitie, in functie de ce parte a contractului esti. Nu uita ca vei avea nevoie de asigurare RCA sau CASCO pentru noul tau autovehicul, iar pentru acestea poti apela la serviciile oferite de o societate de asigurari cu renume, cum este Asirom. Tot aici gasesti si alte tipuri de asigurari, precum cele pentru locuinte, de viata, de sanatate individuala, dar si multe alte informatii utile care iti vor fi cu siguranta de folos.

Sursa foto: freepik.com