cumparare auto

Este foarte important ca, inaintea achizitionarii unei masini, soferii sa fie corect informati in legatura cu ce presupune aceasta procedura. In caz contrar, acestia vor avea un autoturism care nu indeplineste conditiile legale, ceea ce poate rezulta in dificultati in relatia cu autoritatile competente.

In acest articol, iti prezentam succint ce acte sunt necesare la cumpararea auto si ce trebuie sa faca noul proprietar atunci cand merge la serviciul de inmatriculari.

1. Acte necesare pentru procesul de vanzare-cumparare auto: iata de ce ai nevoie

Din punct de vedere juridic, contractul de vanzare-cumparare este reglementat de catre articolul 1650 din Codul Civil. Pe langa definitia acestui concept, exista o serie de drepturi si obligatii de care atat vanzatorul, cat si cumparatorul trebuie sa tina cont. In general, documentele pentru cumpararea unui autovehicul nou direct de la furnizor (acolo unde sunt necesare) sunt mentionate pe site-urile acestora. Dovada platii este reprezentata de factura fiscala.

In ceea ce priveste vanzarea sau cumpararea unui autovehicul la mana a doua, un prim pas este verificarea masinii la un service auto autorizat. Daca nu au fost detectate probleme, pentru a inainta procedura de vanzare-cumparare intre cele doua parti este necesara realizarea unui contract, in forma scrisa. Chiar daca exista mai multe modele disponibile de contracte de vanzare-cumparare pe internet, Guvernul Romaniei a avizat prin Ordinul 1069/2016 un singur model de astfel de formular - Modelul 2016 ITL -054. Contractul precizeaza, in mod obligatoriu urmatoarele:

  • datele de identificare ale partilor intre care se incheie contractul (vanzator si cumparator: nume si prenume, CNP, adresa de domiciliu, seria si numarul CI; in situatia in care cumparatorul este o persoana juridica, trebuie completate datele de identificare ale firmei).
  • datele de identificare ale autoturismului care face obiectul vanzarii: precum modelul, data fabricatiei, numar de identificare, capacitate cilindrica etc.
  • pretul stabilit.
  • semnaturile vanzatorului si cumparatorului.

Inainte de a semna contractul de cumparare al unei masini, este foarte important sa ii soliciti vanzatorului sa iti puna la dispozitie urmatoarele acte:

  • CARTEA DE IDENTITATE A MASINII: in format original, care contine in mod obligatoriu holograma emisa de RAR (Registrul Auto Roman). Este foarte important sa verifici daca datele trecute in cartea de identitate a masinii corespund cu realitatea: anul de fabricatie, culoare, model, kilometraj si alte aspecte precizate de vanzator.
  • CERTIFICATUL DE AUTENTIFICARE: se obtine tot la RAR si trebuie sa fie valabil. Acest certificat atesta faptul ca vehiculul corespunde cu cel din acte. Identificarea masinii se va face dupa seria de sasiu (sau codul VIN) si seria motorului.
  • CONTRACTUL DE VANZARE-CUMPARARE: completat de ambele parti, in 5 exemplare: 2 exemplare revin vanzatorului, 3 - cumparatorului.
  • FACTURA FISCALA: in cazul in care vanzatorul nu este proprietarul autoturismului.
  • CI vanzator (original + copii).
  • Certificatul de atestare fiscală (pentru persoanele juridice) care certifica achitarea tuturor platilor catre FISC.
  • Dovada radierii autovehiculului din registrul fiscal de catre fostul proprietar.

ATENTIE! Vanzatorul este obligat prin lege sa iti prezinte aceste documente inaintea semnarii contractului.

Daca pana in acest moment procedurile au fost respectate, iar vanzatorul si-a indeplinit obligatiile, vei avea in continuare nevoie de urmatoarele acte:

  • Certificatul de inmatriculare al masinii (talonul auto) cu ITP (Inspectia Tehnica Periodica) la termen. Este important ca in acest certificat sa se specifice instrainarea catre noul cumparator si sa figureze semnatura acestuia;
  • Asigurarea RCA, obligatorie. Noul proprietar se va putea deplasa cu masina la autoritatea de inmatriculare. In situatia in care polita RCA nu este valabila sau este sistata de catre fostul proprietar, este obligatia noului proprietar sa incheie o polita de asigurare auto imediat dupa achizitionarea masinii.
  • Cartea tehnica a autovehiculului + carnetul de service, cu toate reviziile mentionate.

2. Acte necesare pentru procesul de cumparare auto inmatriculata - ce documente trebuie sa aduca soferii pentru inmatricularea masinii?

Dupa emiterea contractului, cumparatorul are obligatia prin lege sa isi inmatriculeze autovehiculul in termen de 30 de zile la Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV).

In acest caz, pentru (re)inmatricularea unui autovehicul din Romania va fi nevoie de urmatoarele acte:

  • Cererea de inmatriculare. Formularul se poate descarca de pe site-ul DRPCIV sau poate fi completat direct la biroul de inmatriculari;
  • Cartea de Identitate (CI) a solicitantului (original + copie);
  • Contractul de vanzare-cumparare sau factura in cazul unui autoturism nou - acte de proprietate care dovedesc faptul ca tu esti noul proprietar al masinii;
  • Cartea de identitate a masinii (original + copie pentru conformitate);
  • Certificatul de inmatriculare - sau talonul masinii - cu ITP la termen, in original. Trebuie notata mentiunea de instrainare a obiectului contractului catre noul proprietar de la vechiul proprietar.
  • Fisa de inmatriculare a masinii - se face la pachet cu contractul de vanzare-cumparare si este obligatoriu sa contina aprobarea de radiere de la Directia de Impozite si Taxe Locale a localitatii de domiciliu a fostului proprietar.
  • Viza de luare in evidenta de noul propietar vizata de DITL de care apartine cumparatorul;
  • Asigurarea obligatorie (RCA) oficializata pe numele noului proprietar (copie); in unele cazuri, acesta poate opta si pentru o asigurare suplimentara, precum CASCO, pentru o mai buna protectie a noului bun;
  • Dovada de plata a contravalorii certificatului de inmatriculare la ghiseul la care se depune dosarul de imatriculare;
  • Certificatul de autenticitate eliberat de RAR (exceptie in cazul autovehiculelor nerulate/noi);
  • Placutele cu numărul de inmatriculare vechi, daca noul proprietar vrea sau este necesar sa le schimbe (se percepe o taxa de 40 lei, fiind necesara dovada platii).
  • Procura notariala doar in cazul in care actele pentru inmatriculare nu sunt depuse de titular (persoana fizica).

In cazul in care ai achizitionat masina pe firma, este nevoie si de documente precum sediul si denumirea firmei, copii dupa Certificatul de inregistrare de la Registrul Comertului (CIF), CUI si imputernicirea pentru reprezentatul legal din partea firmei.

Asadar, este foarte important pentru toti soferii sa treaca prin toti acesti pasi si sa se asigure de faptul ca actele de care au nevoie pentru cumpararea unei masini sunt conforme.

Sursa foto: pexels.com.